Brug over de sporen, Aarschot

De fiets- en voetgangersbrug over de sporen van Aarschot moet de oude en nieuwe stadsdelen die door de spoorbundel van elkaar gescheiden waren, met elkaar verbinden. Tegelijk biedt de brug nieuwe toegangspunten tot de sporen, waardoor treinreizigers zich aangenamer en veiliger naar de perrons of naar het station kunnen verplaatsen.

Functionaliteit en design gaan in dit ontwerp hand in hand. Aan de stadszijde vormen een fietsenstalling en huisvesting van de vzw Velo de toegangshellingen. Aan de overzijde sluit de langzaam-verkeersverbinding met een natuurlijk talud aan op het maaiveld.

De brug werd uit verschillende korte overspanningen opgebouwd. Het stalen ruimtelijke vakwerk wordt ondersteund door sculpturale pilaren. De toepassing van een driedimensionale vakwerkconstructie, die in hoofdzaak is samengesteld uit gelijke buisprofielen, laat toe het brugdek optimaal boven de bovenleidingen te plaatsen. De doorlopende vakwerkkoker draait zich elegant over de sporen, waardoor een sterke relatie ontstaat met de industriële atmosfeer van het station en de voorbijrijdende treinen. De respectieve ontdubbeling van boven- en onderregels zorgen ervoor dat de diagonalen elkaar vrij kruisen.

Als eerbetoon aan het ambacht werden de verbindingen van de brugdelen uitgevoerd met klinknagels, een traditionele maar nog steeds duurzame verbindingstechniek. De totale staalconstructie is 110 m lang en weegt 250 ton.

Stationsplein, Aarschot
Plaats_Localisation
Stad Aarschot / NMBS Holding / Infrabel,  Aarschot
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage
West 8 Brussel, Opwijk
Architect_Architecte
BAS, Leuven
Studiebureau_Bureau d’études
Infrabel / Tuc Rail, Brussel
Controlebureau_Bureau de contrôle
Cordeel, Temse
Algemeen aannemer_Entrepreneur général
lemants / Willems Staalconstructies, Arendonk
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto's_Photos : Filip Dujardin

Tags: NMBS | Iemants | staalbouwwedstrijd 2012 | Cordeel | fiets-voetgangersbrug |