Grensbrug over de Moezel

De gloednieuwe verkeersbrug over de Moezel ter hoogte van Grevenmacher verbindt deze Luxemburgse gemeente met Wellen, een stadje op de Duitse oever. De nieuwe brug is een metalen brug met vier traveeën, met een totale lengte van 213 m. De hoofdtravee - het meesterstuk - heeft een overspanning van 113,80 m tussen de pijlers langs de oevers.

De integratie van de naderingstraveeën met de hoofdtravee wordt gekenmerkt door een doorlopende golvende beweging die via de metalen stutten met vier vertakkingen onder het brugdek naar de centrale boog overgaat om dan zijn baan in een symmetrische beweging voort te zetten naar de tegenoverliggende oever. Het metalen brugdek bestaat uit een orthotrope vloerplaat die rust op dwarsliggers gemaakt van samengestelde gelaste profielbalken (brugdelen).

De geometrie van de constructie is zo dat de hoofdtravee zelfdragend is, wat van het grootste belang was om het transport mogelijk te maken. Deze hoofdtravee werd inderdaad vervaardigd in de haven van Mertert, om vervolgens getransporteerd te worden op de Moezel tot aan zijn eindpositie in Grevenmacher.

Vier maanden en een half was de tijd die ter beschikking stond om de bestaande brug met zijn funderingen af te breken en de nieuwe brug te bouwen.

pdf Artikel in ons magazine info-steel

Rue du Pont, Grevenmacher
Plaats_Localisation
Administration des ponts et chaussées, Département des travaux publics, Ministère du Développement durable et des Infrastructures, Grand Duché de Luxembourg: Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur - Landesbetrieb Mobilität Rheinland-Pfalz, 
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage
InCA Ingénieurs Conseils Associés, Niederanven
Concept_Conception
InCA Ingénieurs Conseils Associés, Niederanven
Schroeder & Associés ingénieurs-conseils (exécution), Luxembourg
Studiebureau_Bureau d’études
Secolux, Leudelange
Controlebureau_Bureau de contrôle
CDCL, Leudelange
Algemeen aannemer_Entrepreneur général
Ateliers Roger Poncin & Cie, Ocquier (BE)
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto’s_Photos : InCA Ingénieurs Conseils Associés / Lukas Huneke, Ateliers Roger Poncin & Cie

Tags: InCA | Schroeder | Poncin | Secolux | verkeersbrug |