Brug over Albertkanaal in Oelegem

Om onze binnenwateren definitief toegankelijk te maken voor grote, vierlagige containerschepen wordt de doorvaarthoogte en de breedte van het Albertkanaal op tal van plekken vergroot.
Dit is onder meer het geval in Oelegem, waar een nieuwe, generieke boogbrug sinds enige tijd de skyline siert.

Het ontwerp is gemaakt met behulp van parametrische 3D-modellering en vertrekt van een samenspel van typologische en technische keuzes.  De overspanning van de brug in Oelegem bedraagt 104 m. Ze biedt plaats aan twee keer één rijstrook met twee fietspaden van 3 m breed.  Het skelet van de brug is volledig opgebouwd in staal S 355, met uitzondering van de trekkers die uit volle trekstaven in hogesterktestaal bestaan (S 520). De conservering omvat een drielagensysteem met een DFT van 320 μm, terwijl de hangers gegalvaniseerd zijn.

Het brugdek en de boog werden volledig geprefabriceerd en op ponton aangevaren. Na het samenlassen van de verschillende stalen onderdelen op de oever werd het volledige skelet op zijn landhoofd geplaatst en verder afgewerkt.

pdf Artikel in info-steel

E34, over Albert kanaal, Ranst
Plaats_Localisation
De Scheepvaart, Hasselt
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage
Ney & Partners, Brussel
Architect_Architecte
Vlaamse overheid – MOW – afdeling Expertise Beton en Staal, Brussel
Ney & Partners, Brussel

Studiebureau_Bureau d’études
Artes Roegiers, Kruibeke
Algemene aannemer_Entrepreneur général
Victor Buyck Steel Construction, Eeklo
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto’s_Photos: J-L Deru (Photo-Daylight)

Tags: Ney & Partners | Victor Buyck Steel Construction | MOW Vlaanderen | staalbouwwedstrijd 2014 | verkeersbrug |