Viaduct Fontaine-ravijn, Réunion (FR)

Het viaduct over het Fontaine-ravijn is een van de vier buitengewone viaducten op de Route des Tamarins op La Réunion. Voor de weg moet een groot aantal ravijnen worden overbrugd op de flank van de oude Piton des Neiges-vulkaan aan de westkust. Het viaduct vormt een perfect structureel antwoord op de beperkingen en belastingen en voldoet tegelijk aan de strikte criteria voor de integratie in het landschap. De onderste boog van het viaduct steunt op de flanken van het ravijn, waardoor de kortste en meest rationele overspanning mogelijk wordt gemaakt. De zuivere en expressieve lijnen en de uitgeoefende krachten zijn al een kunstwerk op zich.

Het resultaat is een slanke boog met een doorbuiging van 22,5 m voor een overspanning van 170 m. Deze ondersteunt met uitwaaierende pijlers een brugdek van 20 m breed. De boog is volledig in staal uitgevoerd en bestaat uit met platte staven versterkte plaat. Hij heeft een constante doorsnede in de vorm van steeds slanker wordende kokers, van 5 m hoog aan de inklemming tot 1 m aan de top, voor een breedte van 3 tot 10,50 m. Ongeveer om de 16 m bevinden zich op de boog rechthoekige stalen brugpijlers die een gemengd beton-staaldek ondersteunen. Deze pijlers zijn vastgelast aan de boog terwijl met staalkorrels contact wordt gemaakt met het staal van het dek. De boog is verbonden met de funderingsblokken d.m.v. voorgespannen staven met een diameter van 56 en 75 mm met een zeer hoge elasticiteitsgrens. De montage is uitgevoerd door vanaf beide landhoofden naar elkaar toe te werken.

Plaats Saint-Leu, Ile de la Réunion (FR)
Opdrachtgever Région Réunion, Saint-Denis, La Réunion (FR)
Architect Frédéric Zirk et Pierre-Guillaume Dezeuzet†, Toulouse (FR)
Studiebureau Bureau Greisch, Liège
Controlebureau  
Algemeen aannemer Demathieu et Bard, Muret (FR)
Staalbouwer Cimolai, Pordenone (IT)
Foto's Hervé Douris, Demathieu-Bard

Tags: Greisch | staalbouwwedstrijd 2010 | verkeersbrug |