Overkapping perrons spoorwegstation Leuven

De overkapping van de perrons van het station van Leuven maakt deel uit van een globaal renovatieproject van het bestaande station en haar omgeving.

De primaire structuur van de overkapping bestaat uit twintig overlangse stalen bogen, in de vorm van aan elkaar gekoppelde parabolen, die uit de hoogte van de pilaren naar beneden vallen. Elke boog is opgebouwd vanuit HEA profielen. De secties zijn in de lengte in twee gesplitst en in het atelier gebogen. De halve profielen zijn onderling verbonden met gelaste stalen platen in verschillende maten in functie van de verdeling van de belastingen over de lengte van het draagvlak. Een parabolische dakbedekking in voorgevormde staalplaat overbrugt transversaal de ruimte tussen de primaire bogen en ondersteunt de isolatie en de dakbekleding in aluminium. Lensvormige glazen openingen, die het daglicht doorlaten, strekken zich uit tussen de gewelven boven ieder paar gekoppelde bogen. De uiteinden van de luifel zijn gemaakt van gerekt staal, die de luchtturbulentie verminderen telkens er een trein voorbijraast.

Een stalen loopbrug met houten vloer en een ondergrondse gang voor voetgangers verbinden de twee uiteinden van het station, zodat de circulatie van de ene kant van de stad naar de andere rustig kan verlopen. De 7 m lange passerelle is opgedeeld in een voetpad en een fietspad.

pdf Artikel in ons magazine info-steel

Station Leuven, Martelarenplein 16, Leuven
Plaats_Localisation

Infrabel, Directie netwerk, Brussel_Bruxelles
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage

NMBS-Holding, Directie Patrimonium, Brussel_Bruxelles
Gedelegeerde bouwheer_Maître d’ouvrage délégué

Philippe Samyn and Partners, architects and engineers, Brussel_Bruxelles
Architect_Architecte

Setesco, Brussel_Bruxelles
Studiebureau_Bureau d’études

T.V. Van Laere-Rano, Zwijndrecht
Yvan Paque, Rocourt
Baeck & Jansen, Balen
Electrocoat, Genk
Aannemer_Entrepreneur

T.V. Van Laere-Anmeco, Zwijndrecht
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto’s_Photos : Coolens & Deleuil, Marie-Françoise Plissart

 

Tags: Anmeco SBP | NMBS | SETESCO | staalbouwwedstrijd 2008 | transport |