Loods Cargolux – Luchthaven van Luxemburg-Findel

De onderhoudsinfrastructuur van luchtvaartmaatschappij Cargolux, op het terrein van de luchthaven van Luxemburg-Findel, is zo ontworpen dat er twee Airbussen A380 in kunnen worden ondergebracht. Het hoofdgebouw bestaat uit een loods met daartegen de kantoren en de werkplaatsen om het onderhoud uit te voeren. De loods is 196 m breed en 94 m diep. De binnen- en buitenhoogte bedragen 29 respectievelijk 42 m.

Twee schuifpoorten van 94 m lang en 27 m hoog maken het mogelijk om de vliegtuigen binnen te brengen. Het licht wordt in de loods gebracht door middel van doorschijnende meerwandige polycarbonaatplaten in de drie sheds van het dak die doorlopen in de verluchtingssleuven van de zijgevels.

De structuur van de loods bestaat uit vier vakwerkliggers in de lengte verbonden door dwarsliggers. Op hun uiteinden steunen ze op de vakwerkkolommen van de zijgevels en in het midden op een rij rechte of Y-vormige kolommen. De schil van het hoofdgebouw bestaat voor het grootste deel uit een dubbelwandige bardage, polycarbonaat- en glaspanelen, een bitumineuse dakdichting en sandwichpanelen in polyurethaan/Trespa voor de grote loodspoorten om interferenties van de noordgevel met de luchthavenradar te voorkomen.

Het skelet van de loods bestaat uitsluitend uit standaard gewalste profielen in staal S355, die met bouten zijn vastgemaakt. Uitzondering zijn de drie middenkolommen van de loods, die zijn opgebouwd uit gelaste kokers. De primaire liggers van de dakstructuur zijn in staalkwaliteit S460 met het oog op een optimaal staalgewicht en structurele efficiëntie.

Plaats Rue de Luxembourg, Sandweiler
Opdrachtgever Cargolux Airlines International, Luxembourg
Architect Atelier J.F Schmit, Paris (FR)
Studiebureau SNC Lavalin, Ivry sur Seine
RFR, Paris (FR)
Controlebureau Luxcontrol, Esch-sur-Alzette
Algemeen aannemer  
Staalbouwer Stahlbau Queck Düren, Düren (DE)
Foto's Mar Ferrer-Saez pour RFR & Jean-Luc Dupanloup

Tags: staalbouwwedstrijd 2009 | transport |