info-steel-44

Rue Claude de Bettignies, 3 - Mons Plaats_Localisation Ville de Mons Opdrachtgever_Maître d’ouvrage AM L’Escaut – Atelier Gigogne, Bruxelles Architect_Architecte JZH & Partners, Bruxelles Studiebureau_Bureau d’études Lixon, Marchienne-au-Pont Algemene aannemer_Entrepreneur général Poncin, Clavier Staalbouwer_Constructeur métallique tekst_texte: Laure Eggericx foto’s_photos: François Lichtlé, Ville de Mons De Artotheek Als museum van een nieuwe generatie is de Artotheek tegelijk een plaats waar de kunstcollecties en kunstvoorwerpen van de stad Bergen bewaard worden en een centrum voor onderzoek en ontwik- keling van het erfgoed, als een tentoonstellings- ruimte die deels open staat voor het publiek. Deze vernieuwende plaats waar alle reserves verzameld worden (50.000 stuks waarvan 1.500 rechtstreeks zichtbaar voor het publiek), is het zenuwcentrum van het museumnetwerk van de stad van de Doudou. Ingericht als een technologisch proeflaboratorium, heeft deze indrukwekkende reserve een plaats gekregen in een al even opmerkelijk gebouw, de kapel van het voormalige Ursulinenklooster. Van de oorspronkelijke ruimte binnen het bescherm- de gebouw uit de 18e eeuw was nochtans niet veel meer over, na de verminking na de Tweede Wereldoorlog door een reeks betonnen vloeren. Deze desastreuze ingreep zal nu echter omgezet worden in een buitenkans door de kapel om te vormen tot een plaats voor het beschermen en bewaren van kunstwerken in een buitenmantel met hoge erfgoed- waarde! Om de nieuwe bestemming te kunnen verwezenlijken, hebben de architecten het nieuwe metalen geraamte van de mantel losgemaakt en een hoge langwerpige vide uitgespaard over de hele hoogte en lengte van het schip. In deze grote open ruimte met een ruime lichtinval verbindt een nieuwe trap de 7 niveaus. Deze trap bestaat uit een stalen L’Artothèque Musée d’une nouvelle génération, l’Artothèque est à la fois un lieu de conservation des collec- tions d’œuvres et objets d’art de la ville de Mons et un centre de recherche et d’étude du patri- moine mais aussi un lieu d’exposition accessible partiellement au public. Rassemblant toutes les réserves (50.000 pièces dont 1.500 visibles directement par le public), cet endroit novateur est le centre névralgique du réseau muséal de la cité du Doudou. Aménagée comme un labora- toire d’expérimentation technologique, l’impres- sionnante réserve a pris ses quartiers dans un édifice tout aussi remarquable puisqu’il s’agit de la chapelle de l’ancien couvent des Ursulines. L’édifice du XVIIIe siècle, classé, ne conservait pourtant plus son espace intérieur originel, dénaturé après la Seconde Guerre mondiale par une série de planchers en béton. Ce geste destructeur allait être transformé en opportu- nité en permettant à la chapelle de devenir un lieu de protection et de conservation d’œuvres d’art dans une enveloppe à haute valeur patrimoniale ! Pour répondre à sa nouvelle destination, les architectes ont détaché la nouvelle ossature métallique de l’enveloppe en ménageant une grande faille verticale s’ouvrant sur la hauteur et la longueur de la nef. Dans cette grande faille où s’engouffre la lumière, un nouvel escalier relie les 7 niveaux. Cet escalier mons _2015 © Ville de Mons 28

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=