info-steel-44

uitbreiding _extension Continu landschap Spiegels zijn terug helemaal in. Weliswaar met een betekenisverschuiving. Daar waar reflecte- rende vlakken eertijds veelal werden ingezet om beklemmende ruimtes groter te doen lijken of om meer licht binnen te brengen, halen ontwerpers nu vaak het argument van parallelle werelden aan. De overkapping van de Nou Mercat dels Encants in Barcelona van de hand van Fermín Vázquez is daar een (te) overweldigend voorbeeld van. Norman Foster gooit het met zijn luifel in de oude haven van Marseille gelukkig over de boeg van een meer bescheiden vormentaal en dus sterkere boodschap. Maar voor een ware platonische gelaagdheid, consequent geladen met betekenissen, kan de spiegelwand aan de nieuwe trap van Twiggy door architecten devylder vinck taillieu worden aangehaald. De parallelle wereld van stijgende en dalende shoppers toont een transformatie van het 19de eeuwse herenhuis in een nieuwe tijd, net zoals de schijnbaar uitgeschoven trappartij aan de achtergevel een volumetrische continuïteit aankon- digt. Dit Vlaamse bureau brengt het gebruik van spiegelende oppervlakken met huis Rot-Ellen-berg bovendien op een transcendent niveau. De lucht weerkaatsende dakkapellen en ringbalk onder de dakgoot laten niet alleen de dakopbouwen als het ware wegvallen, maar de ringbalk creëert des te meer de optische illusie dat het dak boven de muren van het voormalige café lijkt te zweven. De ingrepen zetten de stiltegordel van het hemelgewelf voort. De uitbreiding voor het notariaat van de hand van Atelier Vens Vanbelle past in laatstgenoemd ideeëngoed. Het spiegelende volume tekent de omliggende realiteit van bomen en Vlaams-Ardense glooiingen verder. Door de lichte wemeling in de roestvrijstalen bekleding lijkt het ontwerp als een fluïdum in het niets te verdwijnen. Voor Dries Vens en Maarten Vanbelle was het een mentale strijd om op de vraag voor een uitbreiding te reageren. Aan het oorspronkelijke, mooi op het landschap inspelende notariaat hadden ze slechts vijf jaar terug de laatste hand gelegd. Het doordachte ontwerp verdraagt geen verderzetting of kopie; een radicaal andere invalshoek was nodig. Op slechts een half jaar tijd verrees langs de straatzijde een abstracte spiegeldoos op een zwarte sokkel, waarbij een transparante gang tussen beide volumes de voormalige inkompartij vervangt. Paysage continu Les miroirs sont de retour dans leur totalité, mais avec un changement de signification. Là où les surfaces réfléchissantes étaient autrefois souvent installées pour faire paraître les espaces oppressants plus grands ou pour apporter plus de lumière à l’inté- rieur, les concepteurs avancent aujourd’hui souvent l’argument de mondes parallèles. Le recouvrement du Nou Mercat dels Encants à Barcelone réalisé par Norman Foster en est un exemple (trop) impression- nant. Norman Foster a heureusement abandonné son auvent dans le vieux port de Marseille au profit d’un langage plus modeste et, donc, d’un message plus fort. Mais pour une stratification platonique réelle, logiquement chargée de significations, le panneau miroir peut être placé sur le nouvel escalier de Twiggy par les architectes devylder vinck taillieu. Le monde parallèle des clients, en augmentation comme en diminution, montre une transformation de la maison de maître du 19ème siècle en une nouvelle époque, tout comme la partie d’escalier apparente à la façade arrière annonce une continuité volumétrique. Avec la maison Rot-Ellen-Berg, ce bureau flamand porte, en outre, l’utilisation de surfaces réfléchissantes à un niveau transcendant. Les lucarnes et la poutre qui renvoient l’air sous la corniche ne font pas seule- ment, comme qui dirait, disparaître les structures de toiture, mais la poutre crée d’autant plus l’illusion optique que le toit semble flotter au-dessus des murs de l’ancien café. Les interventions sont dans la continuité de la ceinture de silence de la voûte céleste. L’élargissement du notariat par l’Atelier Vens Vanbelle s’insère dans cet univers conceptuel. Le volume réfléchissant dessine davantage la réalité environnante des arbres et des pentes des Ardennes flamandes. Grâce à la lumière qui anime le revête- ment en acier inoxydable l’objet semble disparaître tel un fluide dans le néant. Pour Dries Vens et Maarten Vanbelle, un combat s’est joué mentalement pour réfléchir à la question d’une extension. Il y a à peine cinq ans, ils ont apporté la touche finale au notariat d’origine qui se fond dans le paysage. Le projet réfléchi n’est en aucun cas une continuation ou une copie ; une autre perspective radicale était nécessaire. En l’es- pace d’à peine six mois, une boîte miroir abstraite est apparue côté rue sur un socle noir, via laquelle un couloir transparent entre les deux volumes remplace les entrées précédentes. Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke Plaats_Localisation Notaris Brigitte Vermeersch, Horebeke Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Atelier Vens Vanbelle, Gent Architect_Architecte stijn reynvoet, Drongen Algemene aannemer_Entrepreneur général Demar-Lux, Evergem Staalleverancier_Fournisseur acier tekst_texte: Dominique Pieters foto’s_photos: Tim van de Velde 46

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=