info-steel-44

werf _chantier Rue d’Ougrée, Liège Plaats_Localisation SNCB Technics, Bruxelles-Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Canevas, Liège Architect_Architecte Bureau Greisch, Liège Studiebureau_Bureau d’études Duchêne-Valens, Strée Algemene aannemer_Entrepreneur général Poncin, Ocquier Staalconstructeur_Constructeur métalique Joris Ide, Zwevezele Producent dak- en gevelbekleding in staal _Fabricant du bardage en acier tekst_texte: Canevas beelden_images: J.L. Deru (photo-daylight.com ) rendering: Canevas Nieuw onderhoudsatelier voor NMBS Het project in Kinkempois (Luik) bestaat uit 2 hoofdgebouwen : het atelier en een multifunctio- neel gebouw (BUD). Het atelier omvat een bestaand, te verbouwen deel (± 6.600 m²) en een nieuw te bouwen deel (± 17.500 m²). In het nieuwe atelier worden hoofdzakelijke 5 rolbruggen van 10T voorzien, 11 sporen geplaatst op stalen kolommen boven de werkputten, en doorgangen onder de sporen. Omdat de stalen hoofdstructuur zonder windver- banden wordt uitgevoerd, kunnen de rolbruggen ongehinderd worden verplaatst. Er wordt tevens een kantoorzone voorzien. Vestiaires en douches zijn eveneneens geïntegreerd in dit gebouw. Het multifunctionele gebouw (BUD) is een traditio- nele constructie met een vloeroppervlakte van zo’n 2.100 m 2 . Het herbergt niet alleen kantoren en vergaderzalen voor de administratieve diensten, maar ook een horecagedeelte met restaurant en keuken, evenals technische lokalen en met name een seinhuis. Door de daken en de gevels van het atelier en van het multifunctionele gebouw van een gelijkaardige stalen bekleding te voorzien wordt een coherent geheel gecreëerd. De dak- en gevelbekleding - Profil J 45.33.1000 van bij Joris Ide - wordt geplaatst door de onderneming Vincent Piront. Atelier de maintenance pour la SNCB Le projet à Kinkempois (Liège) comprend 2 bâti- ments principaux : l’atelier et un bâtiment à usage divers (BUD). L’atelier est composé d’une partie existante (± 6.600 m²) à transformer et d’une partie nouvelle (± 17.500 m²) à construire. Le nouvel atelier comprend principalement 5 ponts roulants de 10 T, 11 voies ferrées posées sur des pilotis métalliques au-dessus de fosses, un transbordeur, des passages sous voies. La structure principale est métallique et non contreventée afin de libérer le passage des ponts roulants. Une zone de bureaux, des vestiaires et des douches sont égale- ment intégrés au bâtiment. Le bâtiment à usages divers (BUD) est un bâti- ment traditionnel de ± 2.100 m² de plancher. Il regroupe les services administratifs avec quelques bureaux et salles de réunions, une partie horéca avec un restaurant et sa cuisine et des locaux techniques avec notamment la cabine de signalisation. Les toitures et les façades de l’atelier et du bâti- ment administratif sont recouvertes de tôles métal- liques identiques qui assurent une lecture unitaire des bâtiments. Le bardage - Profil J 45.33.1000 de chez Joris Ide - est placé par l’entreprise Vincent Piront. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=