Cluma levert 3000ste rolbrug af

Cluma levert 3000ste rolbrug af
klik op het beeld om te vergroten

(sept 2015) "D2997, D2998, D2999, … D3000! We telden de voorbije dagen af, en vandaag is het zover". Zo klonk het bij cluma. Cluma werkte rolbrug 3000 (en 3001) af voor Gardec in Zeebrugge. Gardec heeft al heel wat goede ervaring met cluma-rolbruggen en bestelde nu zijn 9de en 10de cluma-rolbrug. Rolbrug 3000 werd donderdag 3 september geleverd, de andere rolbrug een week erna.

28 jaar geleden begon cluma met tellen. Oprichter dhr. Dirk Maes, en nog steeds huidig bestuurder bij cluma vertelt: “In 1999 (na 12 jaar) was de 1000ste rolbrug een feit. Deze was bestemd voor Bracke Elektromotoren. In 2008 (9 jaar later) werd rolbrug 2000 verkocht aan Peruweld. Vandaag, amper 6 jaar later zijn we opnieuw 1000 rolbruggen verder en werken we bij cluma de 3000ste rolbrug af. We mochten de voorbij jaren enkele mooie projecten realiseren waardoor de teller enkele sprongen maakte, zoals 12 rolbruggen voor Metalunion, 13 rolbruggen voor Cordeel zetel Temse, en nu recentelijk 24 rolbruggen voor AVR. Met reeds 100 nieuwe rolbruggen in de eerste helft van 2015 zijn we nog sneller op weg naar rolbrug 4000!”

Dhr. Christophe Kerkhof, een Gedelegeerd Bestuurder bij cluma, vertelt over de verkoop: "Onze klant Gardec heeft al heel wat goede ervaring met cluma-rolbruggen en bestelde nu zijn 9de en 10de cluma-rolbrug". Dhr. Hugo D’hoedt, Algemeen Directeur bij Gardec, is technisch zeer goed op de hoogte en wist goed wat ze nodig hadden. "Vooral de maatvoering was bij deze rolbruggen zeer belangrijk. Ze werden zo ontworpen dat ze zo hoog mogelijk kunnen hijsen en met de haak zo dicht mogelijk bij de zijkanten van de hal kunnen komen. Rolbrug 3000 is een enkelligger, heeft een hijscapaciteit van 8 ton en een overspanning van 11,5m. De tweede rolbrug is ook een enkelligger en heeft een hijscapaciteit van 3,2 ton met dezelfde overspanning. Voor deze laatste rolbrug werd er bovendien een structuur voorzien die we al op woensdag 2 september plaatsen.”

Gardec is één van de grootste scheepswerven langs de Belgische kust. Zij lossen technische problemen en dringende schades op aan boord van schepen. Naast service en herstellingen realiseert Gardec ook volledige nieuwbouw projecten. Gaande van zware metaalconstructie, nieuwbouw van machinekamers, afbouw van schepen tot industriële constructies, ... Hiervoor beschikken zij over goed uitgeruste moderne werkplaatsen, met binnenkort dus maar liefst 10 cluma-rolbruggen. Dhr. Dieter D’hoedt, Technisch verantwoordelijke bij Gardec, Shipyard and heavy constructions, aan het woord: “Rolbrug 3000 zal geplaatst worden in een bijkomende machineringshal boven een grote kottermachine. De vereisten i.v.m. de hoogte zijn strikt omdat we een maximale hoogte willen overhouden om grote stukken te kunnen machineren. Rolbrug 3001 wordt geplaatst in een bijkomende laswerkplaats. We hebben al rolbruggen in de mechanische afdeling, de machineringsafdeling, de RVS-en aluminium afdeling, de snijhal voor plaatwerk, de grote montage hal en in de overige werkplaatsen. Wij kiezen voor cluma, ze zijn al jaren de vaste leverancier van Gardec voor de rolbruggen. We zijn tevreden over de kwaliteit van de rolbruggen. Ze hebben een hoge betrouwbaarheidsgraad en de service naar onderhoud toe is uitstekend.”

(bron : cluma)