Cordeel start Bouwmaterialendorp in de haven van Brussel

 Cordeel start Bouwmaterialendorp in de haven van Brussel

De werken voor het toekomstige Bouwmaterialendorp van de Haven van Brussel werden woensdag 27 april 2016 officieel gestart door Rudi Vervoort (foto), minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Mohammed Jabour, voorzitter van de Haven van Brussel.

Het Bouwmaterialendorp is een van de belangrijkste projecten die de Haven van Brussel ontwikkelde. Het bestaat erin op de linkeroever van het Vergotedok, langs de Havenlaan, een magazijnencomplex te bouwen voor de handel in bouwmaterialen. Het ontwerp van TETRA architecten bestaat uit een multifunctionele en modulaire ruimte waarin magazijnen, showroom en kantoren gecombineerd worden op een totale oppervlakte van 25000 m², met 7000 m² aan duurzame magazijnen. Studieburo Mouton staat in voor de stabiliteitsberekeningen.

Pilootproject : première voor Brussel inzake waterwegvervoer

De opdrachtgever ‘Haven van Brussel' koos bewust om maximaal gebruik te maken van het watertransport. Het vrachtverkeer voor de realisatie van dit project wordt op die manier sterk gereduceerd. De nieuwbouw van twee loodsen (verbonden door een met luifel overdekte buitenzone) is opgebouwd uit een complexe, ingenieuze staalstructuur. De aanvoer van de dakmodules, kolommen en liggers, goed voor ca. 850 ton worden in de staalfabriek van Cordeel geproduceerd en worden gemonteerd door haar medewerkers. Maar ook de prefab betonpanelen en dorpels die eveneens door Cordeel worden vervaardigd zullen dankzij de directe ligging aan de Schelde te Temse rechtstreeks per schip worden getransporteerd naar de werf.  Ook de afvoer van het afbraakmateriaal, het grondverzet en de sandwichpanelen volgen de waterweg.
Ondersteund, door het WTCB is dit tevens een pilootproject rond afvalbeheer. Bovendien voorziet Cordeel socio-professionele inschakeling voor werkzoekenden onder de vorm van een individuele opleiding. Een duurzaam project dus, in al zijn facetten.

Cordeel kiest bewust voor de modal shift

Cordeel kiest bewust voor de modal shift en zal toekomstgericht meer inzetten op de binnenvaart, waar praktisch haalbaar. Een hele uitdaging om een deel van de productie op een efficiënt organisatorische, flexibele en economische manier op de plaats van bestemming te krijgen. In eerste instantie ziet Cordeel de shift het snelst substantiële vorm krijgen voor grote volumes en uitzonderlijke transporten.

Het project moet worden opgeleverd in april 2017.

Overzicht voorziene tonnages via binnenvaart (bij benadering)

  • Afvoer afbraak 7.500 ton
  • Grondverzet 11.000 m³ 17.600 ton
  • Aanvoer staalstructuur: 21 stuks dakmodules + kolommen en liggers: 600 ton (dakmodules) + 253 ton (kolommen en liggers)
  • Prefab betonpanelen: 415 ton (elementen) + 180 ton (betonpanelen) + 75 ton (betonnen dorpels); 670 ton
  • Sandwichpanelen 9.000 m² 135 ton

Wat neerkomt op een uitsparing van minstens ca. 1250 wegtransporten

Tags: Cordeel |