info-steel-16

categorie E 62 De funderingen van de oude voetgangersbrug werden be- houden. Om het geheel transparanter te maken en de be- lasting te verminderen, werden de betonpijlers afgebroken en vervangen door metalen pijlers, waardoor het geheel met 15 ton per steunpunt werd lichter gemaakt. De veiligheid van de passanten wordt verzekerd door een beschermingsnet dat tegelijk vandalisme voor- komt. Dit maaswerk in roestvast staal wordt boven- en onderaan op zijn plaats gehouden door kabels die op de schotten zijn gelast. De houten beplating wordt ge- dragen door een secundaire dwarsstructuur in HEA. De voorgestelde structuur leidde ertoe dat er voor prefabricatie werd gekozen. Door de grote preciesheid die gevraagd werd op het vlak van curven en rotaties, werden de elementen die het skelet samenstellen nauwkeurig herhaald zodat de verbindingen ter plaatse tijdens de montage tot een minimum beperkt bleven. De onderbrekingen van het verkeer voor de vervanging van de pijlers en de montage van het brugdek werden eveneens tot een minimum beperkt. Motivatie van de jury: Deze voetgangersbrug-sculptuur vormt een sterk baken dat wonderwel past in de golvende openbare ruimte van de gemeente. Het gedraaid ontwerp bewaart met zijn ongedwongen elegantie de transpa- rantie die de gebruikers van de omliggende site visueel dichter bij elkaar brengt. Zijn lichtheid maakt komaf met elke beslotenheid. De jury waardeerde de juiste oplossing die de ingenieur aanbracht met betrekking tot de eisen van het architecturaal ontwerp. Les fondations de l’ancienne passerelle ont été conservées, mais dans un souci de transparence et de diminution des charges, les piles béton on été démo- lies et remplacées par des piles métalliques, allégeant l’ensemble de 15 tonnes par appui. La chute des personnes est empêchée par la maille de protection anti-vandalisme. Cette maille soudée en acier inoxydable est tenue par des câbles en parties haute et basse, tendus sur les diaphragmes. Le pla- telage en bois est porté par une structure secondaire transversale en HEA. La structure proposée a orienté naturellement la construction vers une méthode de préfabrication. Du fait de la grande précision demandée dans les courbures et rotations, les éléments constitutifs de la charpente ont été réalisés de manière répétitive et de façon à limiter les raboutages sur site lors du montage. Les interruptions de circulation pour le remplacement des piles et le montage du tablier ont été réduites au minimum. Motivation du jury: Cette passerelle-sculpture constitue un repère fort qui se coule admirablement dans l’espace public vallonné de la commune. La conception torsadée, d’une élé- gance enjouée, sauvegarde la transparence qui rappro- che visuellement les usagers du site environnant et la légèreté gomme tout effet d’enfermement. Le jury a apprécié la solution adéquate apportée par l’ingénieur aux contraintes de la conception architec- turale.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=