info-steel-19

41 van Expo 58 wordt gebruikt als ontvangsthal met kantoren en een conferentiezaal. Gedurende 39 jaar wordt het oude paviljoen met veel succes gebruikt om de moderne internationale kunst te promoten en ontvangt het avant-gardekunstenaars. Het wordt een icoon van de moderne architectuur van de jaren ‘50 en deWeners noemen het liefkozend het ‘20 er Haus’ of ‘Zwanz’ger-Haus’. In de loop van de tijd stapelen de collecties zich op en ontstaat er plaatsgebrek. In 2001 wordt het het slachtoffer van zijn eigen succes. Er komt een nieuw museum - het MUMOK - in de historische binnenstad vanWenen en het gebouw van 1958 raakt in onbruik. In 2003 wordt er een Europees concours uitgeschre- ven om het gebouw te renoveren. De architect Adolf Krischanitz komt als overwinnaar uit de bus met een exemplarisch project om het culturele patrimonium van de jaren 50 in ere te herstellen. Hij zal het ge- bouw en de oorspronkelijke structuur opwaarderen in een geheel van tentoonstellingsruimtes en kantoren van 7.000 m 2 met toevoeging van een toren. Het ‘20 er Haus’ wordt een nieuw platform voor mo- derne kunst en zal deel uitmaken van het museum- complex van de prestigieuze ‘Österreichische Galerie Belvedere’. Het renovatieproject is op 13 juni 2008 gestart. In 2010 zal er een artistiek parcours zijn dat leidt van het ‘Untere Belvedere’, met zijn meester- werken van Klimt, Schiele en Kokoschka, naar het gerenoveerde paviljoen uit 1958, waar kunstcollecties van na 1945 te zien zullen zijn, evenals de archieven van de Oostenrijkse beeldhouwer FritzWotruba en tentoonstellingen over hedendaagse stromingen. comme hall d’entrée avec bureaux et hall de conférence. Durant 39 ans, l’ancien pavillon remplit avec suc- cès son rôle de promotion de l’art contemporain international et accueille les artistes d’avant-gar- de. Il devient une icone de l’architecture moderne des années ‘50 et les viennois l’appellent familiè- rement ‘20 er Haus’ ou ‘Zwanz’ger-Haus’. Au fil du temps, les collections s’accumulent et l’espace vient à manquer. En 2001, il est victime de son succès. Un nouveau musée - le Mumok - est créé dans le centre historique de Vienne et le bâtiment de 1958 tombe en désuétude. En 2003, un concours européen est lancé pour sa rénovation. L’architecte Adolf Krischanitz rem- porte la compétition avec un projet exemplaire de réhabilitation contemporaine du patrimoine architectural des années ’50. Il valorise le bâti- ment et sa structure originelle dans un ensemble de lieux d’expositions et de bureaux de 7.000 m 2 ponctués par une tour. La ‘20 er Haus’ devient une nouvelle plateforme pour l’art contemporain, intégrée dans le complexe des musées de la pres- tigieuse ‘Österreichische Galerie Belvedere‘. Le projet de rénovation a débuté ce 13 juin 2008. En 2010, un parcours artistique mènera du Mu- sée Belvédère Inférieur abritant les chefs-d’œuvre de Klimt, Schiele et Kokoschka, jusqu’au pavillon de 1958 rénové qui accueillera les collections d’art postérieur à 1945 ainsi que les archives du sculpteur autrichien Fritz Wotruba et des exposi- tions sur les mouvements actuels. 2010 2008 2008 13 juni 2008: Opening van de renovatie- en uitbrei- dingswerf van het oude Expo 58 paviljoen, in aanwezig- heid van architect Adolf Krischanitz en van de Oosten- rijkse federale minister van Economie en Werk. _13 juin 2008: Ouverture du chantier de rénovation et d’extension de l’ancien pavillon de l’Expo 58 en présen- ce de l’architecte Adolf Krischanitz et du ministre fédéral autrichien de l’Economie et du Travail.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=