info-steel-21

categorie E 222 Renaultbrug Om de verbinding van Boulogne-Billancourt met het eiland Seguin te vergemakkelijken, werd er een nieuwe brug gebouwd. Dit nieuwe werk is bedacht als een gespannen blad dat zich van de ene oever naar de andere lanceert. De keuze voor staal liet toe een slank profiel te behouden. Er mocht geen enkel steunpunt in de Seine rusten om het riviertransport niet te hinderen. De brug is ontworpen in drie delen die gefabriceerd zijn in België en werden aangevoerd per boot. Dankzij de vijzels geïnstalleerd op de schuiten konden de stukken op rijdende karren gehesen worden. Ver- volgens zijn ze één voor één in positie gebracht, startend met het stuk aan de parkzijde, waarna ze werden geplaatst op tijdelijke palen en tenslotte aan elkaar zijn gelast. De brug die start vanaf ‘le Trapèze’ - de Renault- site - heeft een lengte van 203 m en lijkt zich ‘te werpen’ naar de heuvel van Meudon. Pont Renault Pour faciliter les liaisons avec Boulogne-Billan- court, un nouveau pont reliant l’île Seguin a été construit. Ce nouvel ouvrage est conçu comme une lame tendue qui se propulse d’un jet d’une rive à l’autre. Le choix du métal a permis de conserver un profil élancé. Aucun point d’appui ne devait reposer dans la Seine afin de ne pas gêner le transport fluvial. L’ouvrage a été construit en trois tronçons, fabriqués en Belgique puis ache- minés par barges. Grâce à des vérins installés sur les barges, ils ont été hissés sur des chariots roulants. Ensuite, ils ont été mis en position un par un, en commençant par le tronçon côté parc, puis posés sur des palées provisoires et enfin soudés entre eux. Long de 203 m, le pont sort de terre sur le Trapèze (terrains de Renault) et s’élance vers la colline de Meudon. Pont Renault Ile Seguin, Boulogne – Billancourt (FR) Plaats_Localisation SAEM - Val de Seine Aménagement, Boulogne-Billancourt Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Atelier Marc Barani, Nice Architect_Architecte Setec TPI, Paris Studiebureau_Bureau d’études Socotec, Montigny-le-Bretonneux Controlebureau_Bureau de contrôle Bouygues Région Parisienne TP, Saint-Quentin-en Yvelines Algemene aannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Victor Buyck Steel Construction

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=