info-steel-21

categorie E 236 Renovatie viaduct van Lamothe Voor de vervanging van de viaduct van Lamothe heeft de SNCF, de Franse nationale spoorwegmaat- schappij, een vernieuwende techniek aangewend, die in Frankrijk nog nooit eerder werd gebruikt. Het werk bestond uit de bouw van een nieuw brug- dek rond de oude structuur om deze laatste daarna te demonteren, zonder het verkeer te moeten on- derbreken. De viaduct uit ‘puddle’-ijzer, met een lengte van 265 m, bestaat uit 4 traveeën en rust op pijlers uit metselwerk. De terreinen onder de brug worden doorkruist door een kanaal en een bron, wat ze zeer instabiel maakt. Dit maakte de renovatie er niet een- voudiger op: alvorens de inrichting van een platform en de bouw van bruggen om het gewicht en het 9 m grote voetstuk van de hijskraan te dragen, moest een breuksteenbedding gerealiseerd worden. De capaciteit van de kraan bedraagt 500 ton en de elementen, geassembleerd ter plaatse, werden ge- transporteerd door 22 semi-aanhangwagens. Rénovation du viaduc de Lamothe Pour remplacer le viaduc de Lamothe, la SNCF a mis en œuvre une technique novatrice qui n’avait jamais été utilisée en France. Le chantier consiste à construire un nouveau tablier dans et autour de l’ancienne struc- ture, puis à démonter celle-ci, le tout sans interrompre les circulations. Le viaduc, long de 265 m en 4 travées reposant sur des piles maçonnées, est un ouvrage métallique en fer ‘puddlé’. Sa rénovation fut bien compliquée. En effet, un canal et un ruisseau traversent les terrains surplombés par le viaduc, les rendant particulièrement instables. Il a donc fallu en- rocher avant d’y aménager une plateforme et construire des ponts aptes à supporter le poids et l’empattement de 9 m de la grue, dont la ca- pacité atteint 500 tonnes et dont les éléments, assemblés sur place, ont été transportés par 22 semi-remorques. Renovatie Viaduct van Lamothe Spoorlijn Paris - Toulouse, Souillac (FR) Plaats_Localisation SNCF - Direction de l’ingénierie - Département des OA, Paris Opdrachtgever_Maître d’ouvrage SNCF - Direction de l’ingénierie - Département des OA, Paris Studiebureau_Bureau d’études DV Construction, Labège Algemene aannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Victor Buyck Steel Construction

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=