info-steel-25
51 m hoog reikt. De constructie steunt op vier gebo- gen pijlers waarin de licht- en geluidsapparatuur is ondergebracht. Dankzij haar afmetingen kan ze een scène van 60 m overspannen zonder dat ze het zicht belemmert. ‘The Claw’ werd in nauwelijks zes weken gebouwd en wel in drie identieke exemplaren: terwijl de ene tijdens een optreden wordt gebruikt, wordt de twee- de elders opgebouwd en de laatste naar een andere bestemming getransporteerd. De 275 ton zware stalen structuur wordt in vier dagen gemonteerd en in twee dagen gedemonteerd. Voor het vervoer zijn 38 vrachtwagens nodig. De gebogen pijlers bestaan uit buisvormige vakwerk liggers in dertien trapezoïdale segmenten die zijn voorzien van lasthaken. De segmenten zijn bewerkt met CNC-machines en gelast met behulp van specifieke mallen. Dankzij een nauwgezette gelijke uitvoering zijn ze onderling verwisselbaar, wat de installatie vergemakkelijkt. Voor de montage worden vier tijdelijke hefportalen gebruikt die zijn uitgerust met gesynchroniseerde hy- draulische units van Enerpac die de staalconstructie met een gemiddelde snelheid van 10 m/uur omhoog hijsen. Aan ‘The Claw’ is een flexibel LED-video- scherm bevestigd dat bestaat uit een soort schaar systeem met ‘knopen’ in roestvast staal, bediend door 36 kettingtakels. Deze afgeknotte kegel met een gewicht van 52 ton is ontworpen door Frederic Opsomer en Barco Belgium. De bijnaam ‘frietzak’, zoals de kegel ook wel wordt genoemd, verwijst naar de Belgische realisatie. d’une flèche centrale atteignant 51 m, elle repose sur quatre piliers courbés qui intègrent les équipements sonores et lumineux. Ses di- mensions permettent d’enjamber une scène de 60 m, sans en obstruer la visibilité. ‘The Claw’ a été fabriquée en seulement six semaines et en trois exemplaires identiques de manière à ce que l’une des structures soit en usage, lorsque les deux autres sont, respective- ment, en cours de montage et de transport. La structure métallique de 275 tonnes est érigée en quatre jours, démontée en deux jours et transportée par 38 camions. Les piliers courbes sont des poutres à treillis tubulaire formées de 13 segments trapézoïdaux munis de crochets de levage. Les segments sont usinés par machines à commande numé- rique (CNC) et soudés à l’aide de gabarits spé- cifiques. Rigoureusement équivalents, ils sont interchangeables afin de faciliter l’installation. Le système de montage consiste en quatre tours temporaires de levage équipées d’unités hydrauliques synchronisées Enerpac qui se his- sent avec la charpente à une vitesse moyenne de 10m/h. ‘The Claw’ soutient un écran vidéo LED exten- sible formé par un pantographe à nœuds en inox actionné par 36 palans à chaînes. Cette réalisation tronconique de 52 tonnes conçue par Frederic Opsomer et Barco Belgium est surnommée ‘frietzak’ en l’honneur de son pa- rentage belge. 18
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=