info-steel-25

45 In de eerste ontwerpen van het project in Tran- sinne werd het bestaande centrum overdekt met een lichte, doorzichtige koepel en werden bedrijfs- gebouwen vrij toegevoegd rond en boven op het bestaande gebouw. Na heel wat voorbereidende studies gaf Philippe Samyn dit spoor op om ge- compliceerde redenen in verband met de eigen- dom van de terreinen. De constructieve principes echter, werden weerhouden en verfijnd bij het definitieve ontwerp: een losstaand omhulsel dat bescherming biedt aan een ‘dorpje van bedrijven’. De buitenste schil beschermt tegen hinder van buitenaf. De inspiratie is gehaald uit de grote kassen in de tuinbouw: het gaat om een groot, licht en transparant parallellepipedum van 52,80 m x 43,20 m met een hoogte van 16,20 m waarin de kantoorpaviljoenen zijn ondergebracht. Dit roept het beeld op van een houten hut beschermd door een grote boom. Bij deze scheiding van functies hoort, omwille van het contrast, een grote complementariteit van de onderdelen, die door een spel van schalen, door perspectief, door materialen, licht en kleuren een architecturaal geheel vormen. Les premières esquisses du projet de Transinne s’orientèrent vers la couverture du centre existant par un dôme léger et transparent et l’adjonction libre de locaux d’entreprise autour et au-dessus du bâtiment existant. Après quantité d’études préli- minaires, Philippe Samyn abandonna cette option pour des raisons complexes liées à la propriété des terrains. Les principes constructifs furent cepen- dant retenus et affinés dans le projet définitif: une enveloppe indépendante protégeant un ‘hameau’ de service. La première enveloppe répond aux besoins de protection contre les nuisances. Inspirée des grandes serres horticoles, elle s’affirme comme un grand parallélépipède léger et transparent de 52,80 x 43,20 m et 16,20 m de haut dans lequel viennent s’abriter les pavillons de bureaux. Le souvenir de la cabane en bois abritée par un grand arbre n’est pas loin. A cette disjonction fonctionnelle s’ajoute, par contraste, une com- plémentarité étroite des parties liées par des jeux d’échelles, de perspectives, de matières, de lumières et de couleurs, pour atteindre la cohé- rence architecturale du projet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=