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56 Tabel 1: CO2 emissie-intensiteiten van enkele constructiematerialen _Tableau 1: Intensité en CO2 de quelques matériaux de construction CO2 emissie bij pro- ductie (in ton CO2eq/ ton materiaal) _Emissions liées à la fabrication (tonnes CO2eq/tonne produit) CO2 bonus als brandstof na productleven (~ 80 % C inhoud) _Bonus CO2 après la vie des produits (~ 80 % contenu en C) levensduur product _vie des produits recycleerbaarheid _recyclabilité staal _acier 0.9 (2 indien primaire route) _(2 si route primaire) - *** °°° aluminium _aluminium 0.4 – 0.8 (8 indien primaire route) _(8 si route primaire) - ** °° cement _ciment 0.7 – 1.0 - *** ° glas _verre 0.7 - * °° epoxyhars (voor composietmateriaal) _résine epoxy (pour matériaux composites) 12 - 2.4 ** ° constructiehout _bois de construction 0.2-0.8 -1.6 ** ° * levensduur van enkele jaren ** levensduur van enkele decennia *** levensduur meerdere decennia tot zelfs eeuwen * vie des produits de quelques années ** vie des produits de quelques décennies *** vie des produits de plusieurs décennies voir des siècles ° niet of heel moeilijk te recycleren °° recyclage met verlies (downcycling) °°° recycleerbaar zonder verlies in kwaliteit/kwantiteit ° difficilement recyclables ou non recyclables °° recyclable avec perte de qualité (downcycling) °°° recyclable sans perte de qualité ni de quantité duurzame en milieuvriendelijkste materiaal zoals tabel 1 verduidelijkt. Hoewel staal zich positief onderscheidt in deze tabel moeten we direct relativeren: de materiaalkeuze baseert zich op meerdere beschouwingen. Zo kan een goed geïso- leerde woning een hogere energie-inhoud hebben dan een gewoon huis, maar dat wordt meer dan terugverdiend door besparingen op verwarming. Daarenboven drukt de bouwsector de hoeveelheid materiaal uit per vierkante of kubieke meter. Als men de CO 2 intensiteit ook per vierkante of kubie- ke meter zou uitdrukken komt staal er nog beter uit omdat er minder van nodig is. De intrinsieke materiaaleigenschappen blijven belangrijk. Tabel 1 illustreert ook dat de constructiematerialen al bij al CO 2 zuinig zijn als men écht op lange ter- mijn durft analyseren. Doorheen haar levenscyclus (bv 50 jaar) vergt één ton staal in een constructie bij voorbeeld een CO 2 emissie van achttien kilo per jaar (900 kg CO 2 / 50 jaar). Veronderstel nu, dat uw aandeel in de stock Belgisch staal 3 ton bedraagt: van enkele drankblikjes over uw auto, een steunbalk in huis, over een stuk wagon van de Bronnen_Sources: IPCC: Climate Change, 2007: Mitigating climate change; OECD/IEA, 2007: Tracking Industrial Energy Efficiency and CO2 emissions Le Monde Diplomatique, 2007, Atlas Environnement du Monde CEFIC, 2005 : Eco-profiles of the European Plastics Industry University or Troyes, 2003: Perspectives on Industrial Ecology John A.S. Green, 2007: Aluminum recycling and pro- cessing for energy conservation and sustainability Eigen berekeningen op basis van Belgische energie- mix_Propres calculs sur base du mix énergétique belge. • • • • • • • Bien que l’acier se distingue positivement dans ce tableau , une mise en perspective s’impose tout de suite. En effet, le choix d’un matériel se base sur l’entièreté du cycle de vie d’une construction et pas seulement sur son intensité énergétique. Une maison bien isolée a un contenu énergétique plus élevé qu’une maison ordinaire, mais cette isolation se rem- bourse rapidement. En outre, dans la construction on a l’habitude d’exprimer les paramètres des maté- riaux par mètre carré ou par mètre cube. Si l’intensité de CO 2 était aussi exprimée de cette façon, l’acier s’en sortirait encore mieux parce qu’on en utilise relativement moins. Les propriétés intrinsèques des matériaux restent importantes. Le tableau 1 démontre aussi que les matériaux de construction ne sont pas de grands énergivores si on ose faire l’analyse à long terme. Tout au long de son cycle de vie, une tonne d’acier contribue à l’émission de 18 kilos de CO 2 par an (900 kg CO 2 / 50 ans). Considérant que votre part dans le stock d’acier belge est estimé à trois tonnes (de certaines conserves en passant par votre voiture, une poutre de votre maison, quelques boulons

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