info-steel-28

categorie C 116 nominatie _nomination Stalen tramluifel te Nieuwpoort In het kader van de vernieuwing van de gewest- weg, de Kaai en haar omgeving, werd de tram- en bushalte-infrastructuur met een staalstructuur overkapt. Deze is uitgevoerd in een staalkwaliteit S355 J2 bestaande uit 10 gebogen, in één punt eindigende driedimensionele buisvakwerkspanten. De spanten hebben een overkraging van 18 m en een maximale vrije hoogte boven de sporen van 7,70 m. De 10 spanten samen overspannen 2 perrons, één voor elke rijrichting, met lage opstap- drempel, zodat tram en bus achter elkaar kunnen halthouden. Op voet- en koppelplaten na, bestaat de volledige structuur uit buisprofielen, waardoor ze een heel strak en slank geheel vormt. De spanten, gevormd door warmgevormde, naadloze buizen met een diameter van 127 en 60,3 mm met variabele wanddikte, hebben slechts één steunpunt, waardoor de grote inklemmings- momenten via een zware fundering naar de onder- grond worden afgeleid. De 2 uiterste spanten zijn Auvent en acier pour arrêt de tram, Nieuport Dans le cadre de la rénovation de la voirie régio- nale, le Kaai, et de ses environs, l’infrastructure de l’arrêt de bus et de tram a été recouverte d’une structure en acier. Celle-ci est réalisée en acier de qualité S355 J2 et se compose de dix fermes treillis tridimensionnelles courbes réalisées en tu- bes et se terminant en pointe. Le porte-à-faux des fermes est de 18 m et la hauteur libre maximum au-dessus des voies est de 7,7 m. Les dix fermes surplombent ensemble deux quais surbaissés, un pour chaque direction, per- mettant aux trams et aux bus de s’arrêter les uns derrière les autres. En dehors des plaques d’assise et de liaison, toute la structure est réalisée avec des profilés tubulaires, formant ainsi un ensemble très sobre et gracile. Les fermes, constituées de tubes continus formés à chaud d’un diamètre de 127 et de 60,3 mm avec une épaisseur de paroi variable, ne possèdent qu’un seul point d’appui où les importants mo- ments d’encastrement sont redirigés vers le sol via de lourdes fondations. Les deux fermes externes Spoorvernieuwing in Gewestweg N34 - De Lijn Kaai, Nieuwpoort Plaats_Localisation Vlaams Ministerie voor mobiliteit en openbare Werken Vlaamse vervoermaatschappij- De Lijn Stad Nieuwpoort Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Daniel Morel, Brugge Architect_Architecte Steel Construction & Engineering Services Studiebureau_Bureau d’études Vinçotte, Brussel Studiebureau_Bureau d’études Aswebo, Drongen Algemene aannemer_Entrepreneur général Emotec, Puurs Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Emotec, Puurs

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=