info-steel-28

categorie D 174 nominatie _nomination Collegebrug, Kortrijk De Collegebrug kadert in de herinrichting van de Leie en haar omgeving in het centrum van de stad. Ze heeft een totale lengte van 203 m en een plan in een S-vorig tracé. Op die manier worden de hellingen van het kunstwerk beperkt tot 5%, een vereiste voor fietsers en voetgangers. De hoofdbalk van deze hangbrug bestaat uit een metalen koker met een constante breedte van 3,2 m en een hoogte van 1 m. De dikte van de staalplaat van de koker varieert tussen 8 en 30 mm. Dwarsverstijvers met een tussenafstand van 2 m verzekeren een goede verbinding tussen de platen. Aan de onderkant zijn de verstijvers zichtbaar en dragen ze bij tot de lichtheid van het kunstwerk. Een gesloten kabel van 90 mm diame- ter hangt de structuur op aan twee scharnierende masten met variabele doorsnede. Voor de realisa- tie van de brug was 250 ton staal van staalkwali- teit S355 J2G3 nodig. De beide uiteinden van het kunstwerk zijn inge- klemd in de landhoofden. Het dek van de koker is bedekt met 8 mm polyurethaan met carborun- dum. Het overige deel van het kunstwerk wordt Collegebrug, Courtrai La passerelle Collegebrug (Pont du Collège) s’inscrit dans le cadre du réaménagement de la Lys et de ses environs dans le centre de la ville. La passerelle est longue de 203 m et possède un tracé en forme de S. De cette manière, les pen- tes de l’ouvrage d’art sont limitées à 5 %, une exigence pour les cyclistes et les piétons. La poutre principale de ce pont suspendu est un caisson métallique d’une largeur constante de 3,2 m et d’une hauteur de 1 m. L’épaisseur de la tôle d’acier du caisson varie entre 8 et 30 mm. Les raidisseurs transversaux tous les 2 m assurent une bonne liaison entre les tôles. Les raidisseurs sont visibles sur la face inférieure et contribuent à la légèreté de l’ouvrage. Un câble fermé de 90 mm de diamètre suspend la structure à deux mâts articulés de section variable. Pour la réalisation de cette passerelle, 250 tonnes d’acier de qualité S355 J2G3 ont été nécessaires. Les deux extrémités de l’ouvrage sont encas- trées dans les culées. Le tablier du caisson est recouvert de 8 mm de polyuréthane avec carbo- Collegebrug Kortrijk Diksmuidekaai, Kortrijk Plaats_Localisation Waterwegen en Zeekanaal, Afd. Bovenschelde, Gent Opdrachtgever_Maître d’ouvrage SUM, Brugge Ney & Partners, Brussel_Bruxelles Architect_Architecte Ney & Partners, Brussel_Bruxelles Studiebureau_Bureau d’études Seco, Brussel_Bruxelles MOW Vlaanderen - Afd. Metaalstructuren, Hasselt Controlebureau_Bureau de contrôle T.V. Van Laere - Anmeco, Zwijndrecht Algemene aannemer_Entrepreneur général Anmeco, Zwijndrecht Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Jean-Luc Deru (Daylight)

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=