info-steel-28

categorie D 182 nominatie _nomination Urban Camping II Urban camping - of stadscamping - lijkt een con- tradictie, maar beantwoordt wel degelijk aan een actuele behoefte. De toegenomen interesse in stadsbezoeken en de hoge vlucht van low-budget- reizen vragen om het herdenken van de stedelijke verblijfsaccomodatie. IEA presenteerde een eerste voorstel voor een nieuw type kleinschalige stede- lijke camping. De Urban Camping is een viervoudige stapeling van een driedimensioneel structureel basismodel. Dat basismodel is opgebouwd uit een buigstijve plaat die ondersteund wordt door kolommen die er scharnierend aan verbonden zijn. Aangetoond kan worden dat er minstens 6 kolommen nodig zijn om tot een degelijke, stabiele structuur te komen. De scheefstand van de kolommen zorgt ervoor dat zij in samenspel, zowel verticale als horizontale lasten kunnen opnemen. Doordat de kolommen scharnierend met de buigstijve plaat verbonden zijn, zijn zij enkel on- derhevig aan normaalkrachten, trek of druk, en niet aan buigende momenten. Dat resulteert in een optimale benutting van het materiaal, waar- door deze kolommen vrij slank gedimensioneerd kunnen worden: 6 cm diameter voor de verdie- pingshoge kolommen en slechts 7,6 cm diameter voor de kolommen over een dubbele verdieping. De 4 platformen of ‘chassis’, ondersteund door 6 kolommen, zijn een illustratie van dit structureel basismodel. Er werd gekozen om de kolommen op ieder niveau te laten doorlopen. Op die manier lijken de chassis op de kolommen gespietst. Urban Camping II Urban Camping - le camping en ville - semble être une contradiction, mais répond en fait à une demande réelle. L’intérêt croissant pour les city- trips et le succès des voyages low-cost poussent à repenser les infrastructures urbaines d’héber- gement. IEA a présenté une première proposition pour un nouveau type de camping urbain à petite échelle. L’Urban Camping est un quadruple empilement d’un modèle de base à structure tridimension- nelle. Ce modèle de base est constitué d’une tôle résistante à la flexion supportée par des poteaux qui y sont assemblés par articulation. On peut montrer qu’au moins 6 poteaux sont nécessaires pour obtenir une structure solide et stable. L’in- clinaison des poteaux leur permet de reprendre ensemble les charges verticales et horizontales. Comme les poteaux sont articulés avec le pan- neau résistant à la flexion, ils sont uniquement soumis à des forces normales, traction ou com- pression, et non à des moments de flexion. Ce qui entraîne une utilisation optimale du matériau ; les poteaux peuvent donc être dimensionnés de manière assez fine: 6 cm de diamètre pour les poteaux d’un étage de haut et seulement 7,6 cm de diamètre pour les poteaux franchissant deux étages. Les quatre plateformes, ou ‘châssis’, soutenues par 6 poteaux, sont une illustration de ce modèle de base structurel. Il a été décidé de prolonger les poteaux à chaque niveau. De cette manière, les châssis semblent être épinglés sur les poteaux. Urban Camping II Mobiele installatie: diverse locaties o.a. Antwerpen en Kopenhagen Plaats_Localisation Import Export Architecture, Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Import Export Architecture, Antwerpen Architect_Architecte Studieburo Mouton, Gent Studiebureau_Bureau d’études Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Atelier Gebroeders Doms, Sint-Lenaarts AncoferWaldram Steelplates, Oosterhout (NL) Wasco Anbuma, Lokeren Galva Power Group, Houthalen Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Filip Dujardin

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=