info-steel-28

categorie D 194 Tweede sluizencomplex, Evergem Het sluizencomplex te Evergem bij Gent ligt op één van de drukst bevaren waterwegen in België. Om op een veilige en betrouwbare manier zowel cargo- als pleziervaart te kunnen verzekeren, besloot de over- heid het bestaande complex te moderniseren. Een on- derdeel ervan was het vernieuwen van 12 sluisdeuren. Deze deuren zijn klassieke stalen puntdeuren met een ingebouwde luchtkist. Elke deur is 8,40 m hoog en 14,10 m breed en weegt 62 ton. Vanuit praktisch standpunt werd gekozen voor schui- ven en inspectieplatformen uit inox, hoofdzakelijk om de kans op roestvorming bij de beweegbare elemen- ten zoveel mogelijk te beperken. De overige delen werden uitgevoerd in S235. De keuze voor deze kwaliteit valt makkelijk te verkla- ren doordat lokale instabiliteit bij dergelijke deuren een niet te onderschatten factor is. Veelal is de plooi- controle van de huidplaat bepalend. Deze huidplaat werkt immers niet alleen op buiging ten gevolge van de waterdruk, maar vormt tevens een wezenlijk on- derdeel van het staalskelet. Hoewel de deuren er eenvoudig uitzien, zorgen de aanwezigheid van gehelde vlakken, stroombuizen en aanpassingen ter hoogte van beide harren, voor een complexe geometrie. Dit vertaalde zich niet enkel naar de detailstudie, maar had tevens een belangrijke impact op de productie van de deuren zelf. Deuxième complexe d’écluses, Evergem Le complexe d’écluses d’Evergem, près de Gand, est situé sur l’une des voies navigables les plus fré- quentées de Belgique. Afin de permettre un trafic sûr et fiable, aussi bien pour le transport que pour la navigation de plaisance, les autorités ont décidé de moderniser les infrastructures existantes. Une partie de la rénovation concerne les 12 portes d’écluses en acier, de type busquées, qui intègrent des caissons. Chaque porte a une hauteur de 8,4 m, une largeur de 14,1 m et pèse 62 tonnes. Pour des raisons pratiques et afin d’éviter la cor- rosion des éléments mobiles, les plates-formes d’inspection sont coulissantes et réalisées en inox. Les autres parties sont en acier S235. Le choix de cette nuance est justifié par le fait que, pour de telles portes, le risque d’instabilité locale constitue un facteur non négligeable. Le critère de déformation des plaques de revête- ment est souvent dimensionnant. Ces pièces ne sont pas uniquement soumises à la pression hy- draulique, elles participent également à la stabilité d’ensemble de l’ossature en acier. Bien que les portes semblent simples, la pré- sence de plans inclinés, de tubes d’écoulement et d’ajustements au niveau des deux gonds, crée une géométrie complexe. Cela se traduit par une conception détaillée et une fabrication méticu- leuse. Tweede Sluizencomplex, Evergem Plaats_Localisation Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Water- wegen en Zeekanaal Bovenschelde, Gent Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Afd. Metaalstructuren, Brussel_Bruxelles Ingenieursbureau Stendess, Lovendegem Studiebureau_Bureau d’études Vlaamse Overheid - Afd. Metaalstructuren mobiliteit en openbare werken, Hasselt Controlebureau_Bureau de contrôle Jan De Nul, Hofstade-Aalst Algemene aannemer_Entrepreneur général Aelterman, Gent Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Ingenieusbureau Stendess

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=