info-steel-28

Bowstring bij KP 16.106, Luxemburg (LU) De Luxemburgse Administratie van Bruggen en We- gen vraagt om een kunstwerk te realiseren dat het mogelijk maakt om de vrije ruimte te vergroten van 4,50 tot 5,50 m, zodat de A6-snelweg kan worden verbreed van 2 tot 3 rijstroken, met zo weinig mo- gelijk verstoring van het wegverkeer. Dit vereist een constructie met één enkele travee, dat wil zeggen met een brugdek dat de volledige snelweg overspant zon- der tussenliggende steunelementen, zodat de A6 nu (en in de toekomst) volledig vrij kan worden opgevat. De ‘bowstring’ of ‘tied arch bridge’ is een kunstwerk waarbij het brugdek de verbindingsbalk vormt van twee bogen waaraan het is opgehangen met behulp van stalen tuikabels. Aan de boog wordt gewoonlijk de vorm gegeven van een tweedegraadsparabool, wat overeenkomt met de stangenveelhoek van een uniform verdeelde belasting. Om een voldoende grote buigstijfheid te verlenen aan het systeem dat onder- worpen is aan grote mobiele belastingen, zijn brugdek en verbindingsbalk volledig aan elkaar vastgemaakt. Het brugdek heeft een grotere stijfheid dan de bogen om beter weerstand te kunnen bieden aan de dyna- mische belastingen. Bowstring au PK 16,106, Luxembourg (LU) L’Administration des Ponts & Chaussées de- mande la réalisation d’ un ouvrage permettant d’augmenter le gabarit de 4,50 a 5,50 m, de permettre l’élargissement de l’autoroute A6 de 2 a 3 bandes et de limiter les perturbations du trafic autoroutier au minimum. Cela impose un ouvrage à travée unique, c’est-a-dire un tablier qui enjambe la totalité de l’autoroute sans re- poser sur des appuis intermédiaires de façon à garantir une liberté totale a la conception de l’A6 et a son évolution future. Le ‘bow-string’ ou ‘tied arch bridge’ est un ouvrage à tablier intérieur constituant le tirant de deux arcs auxquels il est suspendu à l’aide de suspentes en câbles d’acier. L’on donne généralement à l’arc la forme d’une parabole du second degré ce qui correspondant au polygone funiculaire d’une charge uniformé- ment répartie. Pour obtenir une raideur flexion- nelle satisfaisante au système soumis à de fortes charges mobiles, la solidarisation tablier-tirant est totale. Le tablier a une rigidité plus impor- tante que celle des arcs afin de mieux faire face aux sollicitations dynamiques. Bowstring au PK 16,106 pour la mise à double voie de la ligne de Pétange à Luxembourg (LU) Rue des Celtes, Luxembourg (LU) Plaats_Localisation Société nationale des Chemins de fer luxembour- geois, Luxembourg (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage INCA ingénieurs Conseils Associés, Niederanven (LU) Studiebureau_Bureau d’études AIB Vincotte, Luxembourg (LU) Controlebureau_Bureau de contrôle Tralux, Bettembourg (LU) Algemene aannemer_Entrepreneur général Ateliers Roger Poncin, Ocquier Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Rémi Villaggi categorie E 221

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=