info-steel-30
categorie D 34 Hogeschool Gent School_Ecole Bouwkunde Studierichting_Orientation Wouter De Corte Promotor_Promoteur Alyssa Serlet Sofie Vermeersch Studenten_Etudiants hogeschool gent laureaat _lauréat Onderzoek naar het reduceren van vermoeiingsschade bij stalen orthotrope rijvloeren Stalen orthotrope rijvloeren worden in bruggen- bouw toegepast waar gewichtsbeperking belang- rijk is. Dit is vooral het geval bij bruggen met grote overspanning en bij beweegbare bruggen. Dit type rijvloer heeft meer dan andere types te lijden onder agressieve verkeersbelasting. Verschil- lende constructiedetails zijn erg gevoelig voor vermoeiingschade door combinatie van zeer lokale krachtsintroductie onder de wielen, complexe geometrische aansluitingen met belemmerde ver- vormingen als gevolg en lasdetails met ongunstige vermoeiingsklasse. Met deze masterproef is de aansluiting van de langsverstijvers met de dekplaat onderzocht en is een vernieuwende renovatieoplossing op basis van een opgelijmde staalplaat voor- Etude visant à réduire les dommages causés par la fatigue dans les tabliers orthotropes en acier Les tabliers orthotropes en acier sont utilisés dans la construction de ponts, là où il importe de limiter le poids. C’est en particulier le cas des ponts de grande portée et des ponts mobiles. Ce type de tablier doit subir, plus que les autres, une charge de trafic agressive. Différents détails de construction sont très sensibles aux dommages causés par la fatigue sous l’effet de la combinai- son de l’application d’une force fortement loca- lisée sous les roues, de jonctions à la géométrie complexe entraînant des déformations gênantes, et de détails de soudure présentant une classe de fatigue défavorable. Au cours de cette épreuve de maîtrise, la jonction des raidisseurs longitudinaux avec la plaque de recouvrement a été étudiée, et une solution de 2.5.2 Renovatiemethode 2: aanhechting van een tweede staalplaat Een tweede renovatietechniek (Figuur 11), die in het bijzonder bij beweegbare bruggen kan worden gebruikt, is het toevoegen van een tweede staalplaat aan het oorspronkelijke brugdek. Hierbij zijn de eigenschappen en de duurzaamheid van de hechtl ag belangrijke punten daar deze in sterk mate de efficiëntie van de structuur bepalen. Bijlaard, Kolstein en Teixeira presenteren twee oplossingen: een eerste mogelijkheid is het toevoegen van een tweede staalplaat door middel van een dunne epoxy tussenlaag (Bonded Steel Plate ; BSP), een tweede optie is gebruik maken van een dikke PUR hechtingslaag (Sandwich Steel Plate ; SSP). Hierbij zijn zowel epoxy als PUR polymeergebaseerde materialen waardoor hu g drag afhankelijk is van temperatuur, reksnelheid en toegepaste druk. Het is aan te raden om te kiezen voor de oplossing die de grootste stijging in stijfheid geeft [20]. Figuur 11: Bijkomende staalplaat Het selecteren van het adhesief gebeurt op basis van: de goede hechtingsweerstand met staal de mechanische eigenschappen de uitharding op kamertemperatuur New (second) steel deck Bonding layer Epoxy surfacing Existing fatigue cracks Existing steel deck plate Vlaklast 800 kN/m² geconcentreerde belasting doorbuiging dekplaat verde lplaatje Vlaklast 800 kN/m² verdeelplaatje doorbuiging dekplaat neopreenlaag Figuur 22: Belastingsoverdracht d.m.v. staalplaat Figuur 23: Belastingsoverdracht d.m.v. staalplaat en neopreen belastingsoverdracht dmv staalplaat belastingsoverdracht dmv staalplaat en neopreen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=