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De geometrie van het vakwerk doet de curve van het bouwwerk volop tot zijn recht komen. Tevens wordt het uitkragend effect beklemtoond door het parcours van de zich schuin verplaatsende lift en zijn verlengstuk tot aan de grond. Op de laatste drie verdiepingen worden de windverbanden horizontale liggers die de vloeren ondersteunen. Zo wordt het platform bovenaan de top onderstreept. De hoofdconstructie van 850 ton bestaat voor- namelijk uit samengestelde H-profielen (staal- kwaliteit S460M). Het gewicht van de secundaire structuren bedraagt 150 ton. Het hogesterktestaal werd geleverd in platen van verschillende diktes, wat de ingenieurs toeliet de profielen na bestelling verder te optimaliseren. De assemblages werden voornamelijk gerealiseerd door middel van voorge- spannen M36- en M20-bouten van klasse 8.8 vol- gens EN 14399-3. De montage werd gerealiseerd in 10 geprefabriceerde secties van 50 tot 140 ton, wat toeliet de montagetermijn te verkorten en de risico’s van het werken in de hoogte te verkleinen. Dubbel windscherm De skischans is uitgerust met een permanente dubbelwandige bescherming, bedoeld om de windsnelheid en turbulenties tot een minimum te herleiden. Dit concept van architect Julien De Smedt is een wereldpremière en een sleutelele- ment in het design van het ontwerp. Dit scherm is een belangrijke veiligheidsfactor voor de atleten tijdens hun afdaling tegen om en bij de de l’ouvrage. De même, l’effet de porte-à-faux est accentué par le parcours de l’ascenseur à dépla- cement oblique et son prolongement jusqu’au sol. Aux trois derniers niveaux, les contreventements deviennent poutres horizontales pour supporter les planchers. Ils soulignent également la terminaison du sommet en plate-forme. La construction principale de 850 tonnes est constituée principalement de profils H reconstitués en nuance S460M. Le poids des structures secon- daires est de 150 tonnes. L’acier à haute résistance a été livré en plaques de différentes épaisseurs, permettant ainsi aux ingé- nieurs de continuer à optimiser les profils après la commande. Les assemblages sont principalement réalisés par boulons précontraints M36 et M20 de classe 8.8 suivant EN 14399-3. Le montage a été réalisé en 10 sections préfabri- quées de 50 à 140 tonnes, ce qui a permis de ré- duire les délais et les risques du travail en hauteur. Double écran pare-vent Le tremplin est équipé d’une protection perma- nente double-peau destinée à réduire la vitesse du vent et les turbulences. Ce concept de l’architecte Julien De Smedt est une première mondiale et un élément clé dans le design du projet. Il constitue un facteur d’équité et de sécurité pour les athlètes durant leur descente à près de 25

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