info-steel-35
De zonnepanelenparking Het derde gedeelte van het project, de carport (2.000 m² bruto), biedt beschutting aan de be- drijfsvoertuigen en levert tegelijk stroom aan de bedrijfsprocessen. Om dat voor elkaar te krijgen, bedachten de architecten een netwerk van fijne metalen kolommen, vergelijkbaar met die van het kantoorgebouw, waarop een dak rust dat bestaat uit 1100 fotovoltaïsche panelen met een totaalver- mogen van 250 kWp (kilowattpiek). De fotovoltaïsche dakconstructie bestaat uit ranke V-vormige kolommen die door middel van kogelge- wrichten met het dak zijn verbonden (zie details). Dankzij de V-profielen profiteren de voertuigen van maximale bewegingsruimte, zonder het risico dat de kolommen worden geraakt. De structuurlijn vloeit voort uit de vereisten die de voertuigen en de fotovoltaïsche panelen stellen. Door de panelen bo- ven de parkeerplaats te installeren, is er ook geen sprake van overgewicht zoals wanneer ze traditio- neel op het dak van de fabriek worden geplaatst. Le parking de panneaux solaires Le troisième pôle du projet est le car-port (2000 m² bruts) servant à abriter les véhicules de la société tout en fournissant de l’électricité au process industriel. Pour ce faire, les archi- tectes ont imaginé une résille de fines colonnes métalliques, similaires à celles du bâtiment de bureaux, supportant une toiture composée de 1100 panneaux photovoltaïques d’une puissance totale de 250 kWc (kilowatt-crète). La structure portante de ces ombrières solaires est composée de fines colonnes en V fixées à la toiture grâce à des rotules (voir détails). Les profils en V permettent de manœuvrer aisément les véhicules, sans risque de heurter les colonnes. Le rythme de la structure découle des impératifs fonctionnels du parking et de la modulation des panneaux photovoltaïques. Leur implantation sur le car-port permet également d’éviter la sur- charge qu’ils auraient provoquée s’ils avaient été placés classiquement sur le toit de l’usine. 25
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=