info-steel-35

naar onder de meer de Gentse textielfabrieken getransporteerd. Bij het plan hoorden de vijf ka- toenopslagplaatsen, met aan de ene kant het ka- naal Gent-Terneuzen en een rail voor de laad- en loskranen en aan de andere zijde het treinspoor, waarlangs de goederen naar hun eindbestemming werden gebracht. De loodsen dienden dus vooral voor overslag van katoenbalen, een faciliteit die de stad tegen een vergoeding verleende aan de handelaars. De afwezigheid van gevels en bin- nenmuren maakte de overslag veel vlotter. Om het katoen tegen slagregen te beschermen werd een dakoversteek van 5 m voorzien. Economische rentabiliteit De loods bestaat uit twee delen: een bakstenen sokkel met een halfondergrondse kelder en daarboven twee bouwlagen volledig in staal opgetrokken en afgedicht met een groot dubbel tentdak. De stalen bovenbouw is een heel slimme constructie, die een perfect evenwicht vindt tussen stabiliteit en draagkracht enerzijds en een grote ononderbroken ruimte anderzijds. Met andere C’est là que se trouvaient les cinq entrepôts de coton, avec d’un côté le canal Gand-Terneuzen et un rail pour les grues de chargement et de déchargement, et de l’autre la voie ferrée grâce à laquelle les marchandises étaient transportées vers leur destination finale. Les hangars servaient donc principalement au transbordement des balles de coton, un service que la Ville de Gand offrait aux commerçants, contre rémunération. L’absence de façades et facilitait les opérations de transborde- ment. Le débordement de toiture de 5 m proté- geait le coton des intempéries. Rentabilité économique Le hangar comportait deux parties : un socle en briques comprenant une cave semi-enterrée et une structure en acier de deux niveaux refermée par une toiture à double versant. La structure supé- rieure en acier présente une conception particuliè- rement ingénieuse, fruit du compromis idéal entre la stabilité et la capacité portante d’une part, et l’existence d’un grand espace libre d’autre part. L’usage parcimonieux de l’acier – avec notam- 28

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=