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Exemple : Passages supérieurs sur ligne ferroviaire Sur la voie ferrée ÖBB Salzburg-Wörgl, la construc- tion de deux passages supérieurs s’imposait dans le cadre de la suppression des passages à niveau. Pour le premier, à proximité de Vigaun, il s’agit d’un pont cadre avec 3 travées de portées identiques (26,15m), avec une liaison monoli- thique entre le tablier, les piles et les culées [8]. Ce pont de faible largeur est classé en Autriche dans une catégorie de pont agricole supportant un faible trafic, équivalente à la troisième classe du fascicule 61 titre II français. Mais iI s'agit là d'une infrastructure très courante correspondant à une part de marché où l'on ne fait pas à l'heure actuelle appel à des structures mixtes acier-béton. Le tablier est formé à partir de deux poutres prin- cipales préfabriquées de type Preco. Ces éléments ont une hauteur de 89 cm (dont environ 10 cm de prédalle), une largueur de semelle inférieure de 31,5 cm et une largeur de dalle supérieure de 2,27 m. Ils sont posés côte-à-côte, de façon à recons- tituer la largeur totale du tablier sans recours à Figuur 4: Brug van Vigaun – zijaanzicht en dwarsdoorsnede [8] _Figure 4: Pont de Vigaun – vue longitudinale et coupe transversale [8] Voorbeeld: spoorwegovergangen Op de spoorlijn Salzburg-Wörgl van de Oostenrijkse Spoorwegmaatschappij (ÖBB) was men verplicht twee spoorwegovergangen te bouwen ter plaatse van twee af te schaffen overwegen. Voor de eerste brug in de buurt van Vigaun ging het om een koker- brug met 3 identieke overspanningen van 26,15 m, en met een monolithische verbinding tussen het brugdek, de brugpijlers en de landhoofden [8]. Deze relatief smalle brug valt in Oostenrijk in de categorie 'landbouwbrug voor beperkt verkeer', vergelijkbaar met de derde klasse uit de Franse bundel 61 titel II. In Frankrijk is dit een heel courante infrastructuur voor een toepassing waar men momenteel nog geen beroep doet op gemengde staal-betonstruc- turen. Het brugdek bestaat uit twee geprefabriceerde hoofdliggers van het type Precobeam. Ze zijn 89 cm hoog (waarvan ongeveer 10 cm voor de breed- plaat). De onderflens is 31,5 cm breed en de boven- flens is 2,27 m breed. Ze zijn naast elkaar geplaatst zodat ze de totale breedte van het brugdek vormen zonder gebruik te moeten maken van een verloren Pont de Vigaun Plaats_Localisation ÖBB DL Büro Linz Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Egide Meertens Architecten Architect_Architecte SSF Ingenieure AG Studiebureau_Bureau d’études stabilité BVZiviltechniker GmbH Controlebureau_Bureau de contrôle Angerlehner, Hoch- und Tiefbau GmbH Algemeen aannemer_Entrepreneur général ArcelorMittal Commercial Sections Staal_Charpente Röss Bau GmbH Fertigteilwerk Prefabbeton_Béton prefabriqué Technische Universität Wien Proeven_Essais 76
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