info-steel-38

De essentie van de staalhandel is de voorraad. Staal wordt meestal uit de voorraad van de staalhandelaar geleverd. Bij betonstaal, bouw- staalnetten of volle vrachtwagenladingen kan het zijn dat de staalfabriek rechtstreeks, al dan niet via transport door derden, bij de klant levert. Men noemt dit semidirect. In alle gevallen zal de facturatie verlopen via de staalhandelaar. Een goed uitgebalanceerde voorraad is uitermate belangrijk. Naast de verschillende afmetingen, moeten ook de verschillende staalkwaliteiten be- schikbaar zijn. Ook de markt evolueert: architecten schrijven vaak andere en betere staalsoorten of innoverende producten voor. Een mooi voorbeeld is het weervast staal. Deze staalsoort is ‘in’ omdat het een mooi architectonisch aspect heeft en wordt nu meer toegepast dan pakweg 20 jaar geleden en is sinds enkele jaren beschikbaar bij de specialisten. Welke zijn de voornaamste punten van evolutie van de staalhandel in de voorbije 20 jaar? De fusie en overnamegolf uit het verleden vormde een aantal grotere marktspelers. De geïntegreerde handel stootte meer en meer nevenactiviteiten af om zich bezig te houden met de core business: staal verkopen. Met als gevolg dat vele middelgrote en kleine hande- laars verder gingen specialiseren of diversifiëren. Bij de onafhankelijke handelaars groeide het besef dat de service aan de klant belangrijk is en dat men de voorraad moest afstemmen op de behoefte van het cliënteel. Het 'paracheveren' of afwerken van staal nam aan belang toe. Het op maat zagen van balken, het boren van gaten, laswerk, stralen en schilderen, het knippen en plooien van platen tot en met het afrollen van bobijnen, zijn middelen om de klant een betere service, geavanceerde technieken, semi-afgewerkte producten te bieden en zo aan klantenbinding te doen. Andere handelaren zochten hun heil in het ‘one stop shoppen’ door het uitbreiden van hun gamma. Hierbij moet de aannemer slechts op één adres zijn voor al zijn staalaankopen en staalbe- werking. Hij vindt er ook machinerie, veiligheidskledij, klein materiaal zoals nagels en vijzen, buizen en fit- tings en natuurlijk ook staal. Vele handelaren nemen zelfs een aantal activiteiten van hun klanten over, om zo meer toegevoegde waarde te creëren bij het aan- geboden product. L’on ne conçoit pas le commerce d’acier sans stock disponible. L’acier livré au client provient la plupart du temps du stock du négociant. Il peut arriver, dans le cas de ronds à béton, de treillis ou de charges en camion complet, que l’usine sidérurgique assure elle-même la livraison au client final. Cette fourniture s’appelle le semi-direct. Quoi qu’il en soit, la factura- tion au client final se fait par le négociant. Un stock équilibré est essentiel : des dimensions et des qualités d’acier différentes doivent être disponibles. Le marché évolue également : les ar- chitectes préconisent souvent d’autres ou de meil- leurs types d’acier ou produits innovants. Citons comme exemple l’acier autopatinable. Ce type d’acier a ‘la cote’ parce qu’il a un bel aspect archi- tectonique, son application actuelle est donc plus fréquente qu’il y a environ 20 ans et est disponible depuis quelques années chez les spécialistes. Quels sont les principaux points d’évo- lution du négoce de l’acier des 20 der- nières années? La vague des fusions et reprises passées avait généré quelques acteurs de marché plus importants. Ce négoce intégré avait de plus en plus rejeté les activités annexes pour se consacrer au core business: la vente d’acier. Il en résulte que beaucoup de petits et moyens négociants se sont spécialisés ou diversifiés. Les négociants indépendants ont véritablement pris conscience de l’importance du service à la clientèle et de la nécessité de faire correspondre leur stock à leurs besoins. L’intérêt pour le 'parachèvement' ou la fini- tion de l’acier s’est développé: Scier des poutrelles sur mesure, forer des trous, souder, grenailler et peindre, la coupe et le pliage de plaques, y compris le dérou- lage de bobines, sont des moyens d’offrir au client un meilleur service, des avancées techniques, des pro- duits semi-finis et une fidélisation. Certains négociants ont cherché leur salut dans le ‘shopping one stop’ en élargissant leur gamme ce qui permet à l’entrepreneur de concentrer tous ses achats d’acier et dérivés chez un unique fournisseur et d’y trouver de l’outillage, des vêtements de sécurité, du petit matériel comme des clous et vis, des tuyaux et de la robinetterie, sans oublier l’acier, évidemment. Beaucoup de négociants prennent même certaines activités de leurs clients en charge de manière à augmenter la valeur ajoutée du produit offert à leur clientèle. 66

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=