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categorie C afgebroken, werd de toegang voor de bezoekers bijzonder hachelijk. Enkele jaren geleden werd alleen het bovenste deel ervan heropgebouwd. De oplossing waarvoor gekozen werd, is die van de bouw van een hedendaagse trap die voor een echte voetgangersverbinding zorgt tussen de wijk Pfaffenthal en de bovenstad. De architecten slaagden erin een schitterende trap in verzinkt staal te maken, die toch voldoende sober is om zich harmonisch in het bestaande historische landschap te integreren. Van bij het begin bleek het hoofdprobleem de manier te zijn waarop een eigentijds element kon ingepast worden in de historische omgeving van de site. Om de samenhang en de integratie te verzekeren, werd een basisstructuur uit een sokkel van beton gemaakt. De metalen box werd op deze basis die de trap omhult, verankerd. De primaire structuur draagt de profielen van de trap door middel van acht palen die de traparmen met de overlopen, koppelplaten, dwarsdragers en windverbanden met elkaar verbinden. De treden en overlopen bestaan uit rechthoekige roosters met mazen van 11/33 mm, net zoals de trapleuningen en de relin- gen. De secundaire structuur is samengesteld uit verticale staalprofielen 40/40/2 mm en horizon- tale staalprofielen 20/20/2 mm in geperforeerde plaat met mazen van 15 mm/60 mm – en een tussenafstand van 20 mm. Naarmate men de trap supérieure a été partiellement reconstruite il y a quelques années afin de garantir la montée). La solution retenue fut celle de la construction d’un escalier contemporain, véritable liaison piétonnière qui vient relier le quartier du Pfaffenthal à la ville haute. Les architectes ont élaboré un magistral escalier en acier galvanisé qui garde suffisamment de sobriété pour s’intégrer harmonieusement aux vestiges historiques existants sur le site. D’emblée, la difficulté essentielle à contourner fut la gestion de l’articulation et de l’intégration d’un élément contemporain par rapport à l’environnement historique du site. Pour gérer l’intégration et l’articulation, un support composé d’un voile de béton a été créé. La boîte métallique est fixée sur cette base enveloppant l’escalier. La structure primaire supporte les profilés de l’escalier avec huit poteaux, liant les volées et les paliers d’esca- lier, les traverses, les entretoises et les contre- ventements. Les marches et paliers sont de forme rectangulaire en caillebotis à maillage 11/33 mm, tout comme les main-courantes et les garde-corps. La structure secondaire est quant à elle composée de profilés en acier 40/40/2 mm verticalement et de profilés en acier 20/20/2 mm horizontalement en tôle perforée à maillage 15 mm / 60 mm - avec un écartement de 20 mm. Au fur et à mesure que l’on monte l’escalier, des ouvertures aux diffé- rents paliers ont été positionnées à des endroits 36

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