info-steel-40

wereldoorlog, maakte de stenen brug plaats voor een tweede brug, nog altijd in steen, die in 1955 in gebruik werd genomen. Maar na meer dan een halve eeuw begon het kunstwerk ernstige gebre- ken te vertonen. Er waren met name problemen met de stabiliteit, ten gevolge van verwering op de overlangse en dwarse voorgespannen liggers van het brugdek. De voorlopig toegepaste bewarende maatregelen konden geen definitieve oplossing bieden voor dit ernstige probleem en zo diende de definitieve vervanging van de structuur uit 1955 zich aan… Een bowstringbrug van 213 m Er werd dus beslist om de oude brug af te breken en een nieuwe te bouwen. De nieuwe brug, naar een ontwerp van de Luxemburgse ingenieur, Andrea De Cillia, burgerlijk ingenieur bij het InCA (Luxemburg), is van het bowstringtype. Volledig van staal, met een totale lengte van 213 m, uitgerust met trottoirs en een fietspad, is dit een kunstwerk om u tegen te zeggen. Een contrast met de oude stenen brug, die wel functioneel was, maar niet erg esthetisch. 'Ik wou niet iets banaals, dat enkel functioneel is, aldus Andrea De Cillia. Ik wilde een modern architecturaal concept, slank, elegant, maar vooral een kunstwerk dat volledig past op die plaats en dat niet te sterk domineert, maar in harmonie is met de stad Grevenmacher. Een brug waarmee de mensen zich, om zo te zeggen, kunnen identificeren'. Het metalen brugdek bestaat uit een orthotrope vloerplaat rust die op dwarsliggers gemaakt van le pont de pierre du XIXe siècle a laissé place à un second pont, toujours en pierre, mis en service en 1955. Mais après plus d’un demi-siècle d’existence, l’ouvrage commençait à accuser de sérieuses défail- lances. Il rencontrait notamment des problèmes au niveau de sa stabilité, suite à des dégradations survenues sur les poutres de précontrainte longitu- dinales et transversales du tablier. Les mesures de sauvegarde provisoires mises en œuvre ne pouvant constituer une réponse définitive à ce problème majeur, le remplacement définitif de la structure de 1955 s’imposait… Un pont bow-string de 213 m Il fut donc décidé de mettre à bas l’ancien pont et d’en construire un nouveau. Le nouveau pont, conçu par l’ingénieur luxembourgeois Andrea De Cillia, ingénieur civil au bureau InCA (Luxembourg), est de type 'bow-string'. Tout en acier, d’une longueur totale de 213 m, équipé de trottoirs et d’une piste cyclable, l’ouvrage en impose. Et contraste singulièrement avec l’ancien pont en pierre, certes fonctionnel, mais assez peu esthétique. 'Je ne voulais pas quelque chose de banal et d’uniquement fonctionnel, commente Andrea De Cillia. Je voulais une conception archi- tecturale moderne, élancée, légère, élégante, mais surtout un ouvrage qui s’intègre bien dans le site, qui ne soit pas trop dominant pour être en harmo- nie avec la ville de Grevenmacher. Un pont auquel les gens puissent s’identifier, en quelque sorte'. Le tablier métallique du pont est constitué d’une dalle orthotrope reposant sur des poutres 42

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=