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samengestelde gelaste profielbalken (brugdelen). Ter hoogte van de centrale overspanning sluiten deze brugdelen in overstek aan op een centrale metalen caisson die de pees ('bowstring') vormt van het bowstring-systeem. Deze 'pees' vormt het onderste deel dat onlosmakelijk deel uitmaakt van de boog. Hij is met zware hangstangen aan de hoofdboog opgehangen. Onder het brugdek splitst deze boog zich in twee delen die samenkomen bij de brugpijlers in gewapend beton, gelegen nabij de hoge oevers voor een perfecte stabiliteit. Vanaf die pijlers vertrek- ken twee steunen vanuit de metalen caisson naar de brugdekken van de naderingstraveeën. Men krijgt zo een soort vierpikkel die de lijn van de brug boven het wegdek naar beneden verlengt. Buiten de centrale overspanning (113,80 m) werden naderingstraveeën (400 ton staal) verwezenlijkt met dubbele liggers met metalen caisson en orthotroop brugdek. Deze twee dragers komen bij elkaar aan de voet van de boog ter hoogte van het brugdek. Dit convergentiepunt waar boog, steunen, de 'pees' (string) en de dubbele caissonliggers samenkomen, vormt het sluitstuk van het kunstwerk, waarvan de sterkte via talrijke studies werd berekend. Vervaardiging en uitvoering De bouwheer (het Luxemburgse agentschap voor bruggen & wegen) en de twee aangrenzende gemeenten wensten de duur van de werkzaam- heden maximaal te beperken. Dit om het verkeer zo weinig mogelijk te belemmeren of te onderbre- ken. 'Over deze brug rijdt heel druk verkeer, legt Andrea De Cillia uit. Wij hadden vier maanden en half voor het hele project, niet meer, om de transversales en profilés reconstitués et soudés (pièces de pont). Au droit de la travée centrale, ces pièces de pont rejoignent en porte-à-faux un caisson métallique central qui constitue le tirant du système 'bow-string'. Ce tirant repré- sente la partie inférieure et indissociable de l’arc. Il est accroché via des suspentes à l’arc principal. En dessous du tablier, cet arc se divise en deux parties rejoignant les piles en béton armé situées près des berges pour une stabilité parfaite. Depuis ces piles, deux béquilles en caisson métallique repartent pour rejoindre les tabliers des travées d’approche. On obtient ainsi une sorte de quadripode prolongeant l’épure de l’arc en élévation. Au-delà de la travée centrale (113,80 m), des travées d’approche (400 tonnes d’acier) ont été réalisées en bipoutres à caisson métallique avec dalle orthotrope. Ces bipoutres rejoignent le point de naissance de l’arc au droit du tablier. Ce point de convergence où arrivent l’arc, les béquilles, le tirant et les caissons bipoutres représente la pièce maîtresse de l’ouvrage, dont la résistance a fait l’objet de nombreux calculs. Fabrication et exécution La volonté du maître d’ouvrage (l’administration des ponts & chaussées luxembourgeoise) et des deux communes limitrophes était de limiter au maximum la durée des travaux. Car il était impé- ratif de réduire dans le temps les désagréments de circulation qui allaient en résulter. 'Le pont est très fréquenté, explique Andrea De Cillia. Nous avions quatre mois et demi pour l’ensemble du 43

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