info-steel-40

Al bij al weegt ze maar liefst dertien ton. 'Je kan dit project omschrijven als een oorlog tegen het eigengewicht,' aldus Yves Willems. 'Om ervoor te zorgen dat de constructie sterk genoeg zou zijn en dat ze niet zou doorhangen, heb ik manueel de kracht in elk element berekend. Op basis van die bevindingen heb ik de trap vervolgens gedi- mensioneerd. Samenvattend kan je stellen dat de constructie van groot, zwaar en sterk (HEA 280) naar klein, licht en slank (HEB 100) evolueert. De borstwering fungeert als structurele balk die de kracht, de sterkte en de stabiliteit van de staal- structuur waarborgt.' Niet enkel de constructie, maar ook de fundering werd op een specifieke manier ingevuld. Vooraan zijn er twee valse putten die de druk opvangen, achteraan negen trekankers die het geheel stabiel houden. Voorts vereiste ook de koppeling tussen de gegalvaniseerde basisstructuur en de weervast staal- bekleding een inventieve oplossing. 'Wanneer je ze rechtstreeks tegen elkaar schroeft, zal het weervast staal de beschermende zinklaag van de basisstructuur immers infecteren, waarop deze laatste al vrij snel zal beginnen roesten,' legt Willems uit. 'Het kwam er dan ook op aan om beiden op een duurzame manier van elkaar te scheiden. Dat heeft me toch wel voor particulièrement impressionnante. Au total, elle ne pèse que treize tonnes. 'Vous pouvez décrire ce projet comme une bataille contre son propre poids', selon Yves Willems. 'Pour donner une résis- tance suffisante à la construction notamment en flexion, j’ai calculé manuellement les forces appli- quées à chaque élément. Sur base de ces calculs, j’ai ensuite dimensionné l’escalier. En résumé, vous constaterez que la construction évolue de grande, lourde et robuste (HEA280) à petite, légère et mince (HEB 100). Le garde-corps fait office de poutre structurelle qui assure la résistance, la robustesse et la stabilité de la structure en acier.' Il n’y a pas que la construction, la fondation aussi a fait l’objet d’une réalisation particulière. À l’avant, deux faux puits supportent la pres- sion tandis qu’à l’arrière, neuf points d’ancrage assurent la stabilité de l’ensemble. L’assemblage entre l’ossature de base galvanisée et l’habillage en acier auto-patinable demandait aussi une solu- tion inventive. 'Si vous les fixez directement l’un à l’autre, la couche de zinc protectrice de l’acier auto-patinable contaminera la structure portante qui commencera à rouiller rapidement', explique Willems. 'Il fallait dès lors les séparer de manière durable. J’ai rencontré certaines difficultés pour 69

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=