info-steel-40

de nodige problemen geplaatst, ook al omdat er over zulke detailleringen weinig concrete informatie beschikbaar is. Uiteindelijk ben ik zelf met een oplos- sing op de proppen gekomen: kunststof afstandhou- ders en roestvrije klinknageltjes.' Het meest complexe onderdeel van het project was echter de trillingsanalyse. De trillingsfrequentie bij het betreden van de trap bleek immers erg dicht bij de trillingsfrequentie van het staal te liggen. Om te verhinderen dat de trap stevig zou beginnen trillen wanneer je hem betreedt, plaatste Willems bovenaan twee trillingsdempers. 'Dit zijn in feite veren met een blok staal van tweehonderd kilogram op. De dempers trillen op dezelfde frequentie als de trap, maar in omgekeerde richting. Het permanente tegengewicht maakt dat de trap veel minder zal trillen.' Iconisch landmark De effectieve plaatsing van de torentrap vond plaats in april. Nadat aannemer Tri-Monta hem volledig prefabriceerde in zijn atelier in Duffel, werd hij via tractoren naar de werf vervoerd en sectie per sectie gemonteerd. Uiteindelijk nam de installatie van de constructie slechts een halve dag in beslag. 'Dat is zo fijn aan trouver la solution car il y a peu d’informations concrètes disponibles pour ce type de problème. Finalement, j’ai imaginé une solution de mon cru : des pièces d’écartement en plastique et des rivets en inox.' L’analyse des vibrations constituait néanmoins la partie la plus complexe du projet. En effet, la fréquence des vibrations générées en montant l’esca- lier était très proche de la fréquence de résonnance de l’acier. Pour éviter que l’escalier se mette à vibrer en le montant, Willems a monté en haut deux amortisseurs de vibrations. 'Il s’agit en fait de ressorts accrochés à un bloc d’acier de deux cents kilos. Les amortisseurs vibrent à la même fréquence que l’escalier, mais en direction opposée. Le contrepoids permanent réduit ainsi fortement les vibrations.' Point d’orientation emblématique L’installation de l’escalier tour a eu lieu en avril. Après l’avoir entièrement préfabriqué dans son atelier à Duffel, l’entrepreneur Tri-Monta l’a trans- porté à l’aide de tracteurs vers le chantier pour le monter, section par section. Finalement, l’installa- tion de la construction n’a demandé qu’une demi- journée. 'C’est là tout l’intérêt d’une construction 70

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=