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De EN 1317 is volledig gebaseerd op prestaties. Dit betekent dat de ontwerpers vrij zijn om de materialen te kiezen – zolang deze de testen door- staan gedefinieerd in de overeenkomstige normen. Voor staal is de minimale vloeispanning gewoon- lijk vastgelegd op 235 MPa. De bedoeling van EN 1317 is om de prestaties van de vangrails overal in Europa te standaardiseren. Naast het definiëren van de prestatieklassen, iden- tificeert EN 1317-2 de aanvaardingscriteria voor de slagproeven en de testmethodes die gebruikt moeten worden om de belangrijkste veiligheids- kenmerken van producten te beoordelen. Vangrails die de testen met succes door- staan krijgen het Europese 'CE'-label, dat verklaart dat de fabrikant voldaan heeft aan de standaardeisen. 25% gewichtsbesparing per meter Producenten van stalen vangrails hebben de innovatieve aspecten van de normen toegejuicht. De regels stellen hen nu in staat om constructiestaalsoorten zoals S235JR te vervangen door hogesterktestaalsoorten (HSS) die lichter zijn per meter en de energie bij een botsing beter kunnen absorberen. EN 1317 Afschermende constructies voor wegen – Overzicht van de norm EN 1317 Dispositifs de retenue routiers – Aperçu de la norme EN 1317-1 Terminologie en algemene criteria voor beproevingsmethoden _Terminologie et dispositions générales pour les méthodes d’essais EN 1317-2 Prestatieklassen, botsproefbeoordelingscriteria en beproevingsmethoden voor vangrails en voertuiggeleiding _Classes de performance, critères d’acceptation des essais de choc et méthodes d’essai pour dispositifs de retenue routiers EN 1317-3 Prestatieklassen, beoordelingscriteria voor botsproeven en beproevingsmethoden voor obstakelbeveiligers _Classes de performance, critères d’acceptation des essais de choc et méthodes d’essai pour atténuateurs de chocs ENV 1317-4 Prestatieklassen, aanvaardingscriteria voor botsproeven en beproevingsmethoden voor begin- en eindconstructies en overgangsconstruc- ties van geleiderail _ Classes de performance, critères d'acceptation des essais de choc et méthodes d'essai pour les raccordements et les sections de barrière amovibles EN 1317-5 Producteisen en conformiteitsbeoordeling voor afschermende constructies voor wegvoertuigen _Exigences relatives aux produits et évaluation de la conformité pour les dispositifs de retenue pour véhicules CEN TR-1317-6 Afschermende systemen voor voetgangers, borstweringen voor voetgangers _Dispositif de retenue pour piétons - Garde-corps CEN TR 1317-8 Afschermende constructies voor motoren op wegen welke de ernst van botsingen van motorrijders tegengaan door middel van vangrails _Dispositifs de retenue routiers pour motos réduisant la sévérité de choc en cas de collision de motocyclistes avec les barrières de sécurité La norme EN 1317 est entièrement basée sur la performance. Ceci signifie que les concepteurs sont libres de sélectionner les matériaux tant que ceux-ci réussissent les tests définis dans les normes correspondantes. Pour l’acier, la limite de contrainte minimum est généralement fixée à 235 MPa. L’objectif de la norme EN 1317 est de normaliser la performance de systèmes de sécurité routiers en Europe. Outre la définition de classes de perfor- mance, la norme EN 1317-2 identifie les critères de réception de l’essai de choc et les méthodes d’essai à utiliser pour évaluer les principales carac- téristiques de sécurité des produits. Les barrières qui réussissent les tests sont estampillées avec la marque « CE » européenne qui déclare que le constructeur a satisfait aux exigences de la norme. 25 % de réduction pondérale au mètre Les fabricants de systèmes de sécurité routiers en acier ont salué les nouveautés introduites par ces normes. Elles leur donnent en effet la possibilité de remplacer les aciers de construction comme le S235JR par des aciers à haute limite d’élasticité (HSS) qui sont plus légers au mètre et absorbent mieux l’énergie d’impact. 79

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