info-steel-40

Eigenschappen makkelijker te beheersen De mechanische eigenschappen van HSS-staalsoorten zijn gemakkelijker te beheersen dan die van standaardstaalsoorten zoals S235JR. De kwaliteit is doorgaans constanter aangezien de meeste HSS-staalsoorten geproduceerd worden in Europa, waar er strengere controles zijn. Dit betekent een echte verbetering als het de bedoeling is om een vangrail te maken waarvan de prestaties bij de testen en na de productie consi- stent zijn. In vele gevallen is het standaardstaal dat gebruikt wordt in het eindproduct aanzienlijk verschillend (zelfs rekening houdend met de normale toleranties op de eigenschappen) van het in de testen gebruikte staal. De testen kunnen bijvoorbeeld een hoge sterkte opleve- ren (ruim boven het minimum van 235 MPa), terwijl het toegepaste materiaal een vloeigrens kan vertonen dat maar juist boven 235 MPa uitkomt. Dit kan leiden tot een onverwacht gedrag bij een ongeval en schade aan de infra- structuur – vooral bij bruggen. Het ontwerp van vangrails voor bruggen Verschillen tussen het geteste prototype en het geïnstalleerde systeem betekenen dat de vangrails zich op een onverwachte manier kunnen gedragen bij een effectieve botsing. Nergens is dit belangrijker dan voor het ontwerp van vangrails voor bruggen. Tijdens een botsing kunnen krachten die door de vangrails op de brug worden overgebracht (ongeacht de basismaterialen van de vangrail en het bezwijkmechanisme) kritiek zijn als de mate- riaaltoleranties van het vangrailsysteem niet goed gekozen werden. HSS, geproduceerd met nauwe toleranties op de mechanische eigenschappen, helpen ervoor te zorgen dat de vangrails op de brug reageren zoals wordt verwacht. Ze garanderen dat het bezwijk- mechanisme van het systeem automobilisten kan beschermen bij een ongeval, zonder de structuur van de brug op de plaats van de getroffen vangrail te beschadigen. Des propriétés plus faciles à contrôler Les propriétés mécaniques des HSS sont plus faciles à contrôler que celles des aciers de base comme le S235JR. La qualité est généralement plus constante car la plupart des nuances HSS sont produites en Europe où les contrôles sont plus rigoureux. Ceci représente une réelle amélioration si l’ob- jectif est de produire une barrière de sécurité aux performances cohérentes entre l’essai et la production. Lors de l’utilisation de nuances d’acier de base, il arrive très souvent que l’acier utilisé dans le produit fini diffère (y compris pour les tolérances normales des propriétés) significativement de l’acier utilisé lors des essais. Par exemple, les essais pourraient montrer une résistance élevée (bien au-delà du minimum de 235 MPa) alors que le matériau mis en oeuvre peut présenter une limite d’élasticité qui dépasse tout juste 235 MPa. Ceci peut entraîner un comportement inattendu lors d’un accident et des dommages à l’infrastructure, en particulier, les ponts. Conception de la barrière de pont Des différences entre le prototype testé et l’appa- reil installé signifient que la barrière peut se comporter de manière inattendue en cas de choc réel. Ceci est particulièrement important lors de la conception de systèmes de retenue pour des ponts. Pendant un choc, les forces transmises par les barrières au pont (quels que soient les matériaux de base de la barrière et le mécanisme de rupture) peuvent être critiques si les tolérances des maté- riaux du système de retenue ne sont pas prises en compte comme il se doit. L’acier HSS, produit selon des tolérances de propriétés mécaniques pointues, fait en sorte que les barrières de sécurité des ponts se comportent selon les attentes. Il garantit que le mécanisme de rupture du système peut protéger les auto- mobilistes lors d’un accident, sans endommager la structure du pont sur laquelle la barrière est installée. 81

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=