info-steel-43

het slechtste geval heel wat tijd verloren. Hier moest dringend verandering in komen, en dus werd de originele gewelfbrug uit 1947 allereerst vervangen door een gloednieuw stalen exemplaar met speciale boogconstructies. De nieuwe brug in Briegden is 161 m lang en 22,4 m breed. Doordat ze een stuk ruimer gedimensioneerd is, kon nv De Scheepvaart vervolgens het kanaal verbre- den en de doorvaartbreedte optrekken tot 103 m, meer dan een verdubbeling van de voormalige doorvaartbreedte. Boog- en bowstringbrug De nieuwe kanaalbrug in Briegden is geen alledaagse constructie. Het brugconcept – een mengeling tussen een boogbrug en een bowstringbrug (opname van de horizontale spatkrachten door het brugdek) – is in ons land behoorlijk uniek. ‘Bij een boogbrug worden de horizontale spatkrachten van de bogen opge- nomen door zware funderingsmassieven, terwijl dit bij een bowstringbrug door het brugdek gebeurt. Meestal wordt er dan ook voor een van deze twee varianten gekozen’, vertelt Jody De Winter van EBS (Vlaamse Overheid, Afdeling Expertise Beton en Staal), die de brug ontwierp dans le pire des cas pas mal de temps lors de leur passage à Briegden. Il fallait donc changer cela rapidement et c’est ainsi que le pont en arc en béton datant de 1947 fut remplacé par un autre en acier, flambant neuf et arborant une construction en arc particulière. Ce nouveau pont a une longueur de 161 m pour 22,4 m de large. Puisqu’il est surdimensionné, la nv De Scheepvaart a pu ensuite élargir le canal pour atteindre les 103 m, soit plus du double de la largeur de passage antérieure. Pont hybride bow-string et en arc On ne voit pas tous les jours des ponts comme celui de Briegden. Le concept du pont – un mélange entre un pont en arc et un pont bow-string (le tablier reprenant les poussées horizontales de l’arc) – est assez unique dans notre pays. ‘Dans un pont en arc, les pous- sées horizontales des arcs sont reprises par de lourds massifs de fondation, tandis que, dans le cas d’un pont bow-string, elles le sont par le tablier. Généralement, on choisit l’une de ces deux variantes’, raconte Jody De Winter de EBS (Vlaamse Overheid, Afdeling Expertise Beton en Staal), qui a conçu le pont en collaboration avec 51

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=