info-steel-44

zijn bij het lokale leven. Met een zekere ondeugend- heid hebben de ontwerpers van het gebouw voor een duidelijk organische vorm gekozen, naar het beeld van de prehistorische dieren waarvan de reuzenfossie- len in de permanente tentoonstellingsruimte tronen. Staande op zijn poten, stroomafwaarts gericht, lijkt het op een enorm beest dat langs de oever graast, oog in oog met het water. Met het organische register verheerlijkt de architect Wolf Prix - die voortaan alleen het agentschap Coop Himmelb(l)au incarneert - wel het leven, maar verkiest hij veeleer de concepten ‘kristal’ en ‘wolk’, die verwijzen naar de transparantie van de kennis en de ondoorgrondelijkheid van het onbekende. Samen vormen ze het lichaam van deze mastodont die zich van zijn sokkel losmaakt om aan de samenvloeiing een beschut terras te vormen. ‘Kristal’ verwijst naar de toegangshal onder een glas- partij van 2000 m² en ‘wolk’ verwijst naar de tentoon- stellingszalen die zich aan de ene kant uitstrekken over 11.000 m² en aan de andere kant naar een galerij op twee niveaus met zenitale verlichting. De administratie heeft een plek gekregen op de zolder en helemaal bovenaan vinden we een cafetaria. De sokkel waarop de twee delen rusten herbergt twee auditoria, onthaalruimten en rustplekken, de reserves van het museum en de technische lokalen over bijna 9000 m². Ten slotte is er de openbare tuin die ook getekend werd door het Oostenrijkse agentschap dat de directe omgeving liet harmoniëren met het gebouw, op een terrein van 2,5 hectare. impliqué dans la vie locale. Non sans malice, les concepteurs du bâtiment lui ont donné une forme ostensiblement organique, à l’image de ces animaux préhistoriques dont les immenses fossiles trônent dans l’exposition perma- nente. Monté sur pattes et tourné vers l’aval, il ressemble à une énorme bête broutant la berge à la rencontre des eaux. S’il revendique le registre organique pour glorifier le vivant, l’architecte Wolf Prix - qui incarne désormais seul l’agence Coop Himmelb(l)au - préfère, quant à lui, décliner les concepts de ‘cristal’ et de ‘nuage’ qui renvoient à la transparence des connaissances et à l’opacité de l’inconnu. Leur assemblage compose le corps de ce mastodonte qui se détache du socle pour offrir une terrasse abritée sur la confluence. Au ‘cristal’ correspond le hall d’entrée implanté sous une verrière de 2 000 m² et au ‘nuage’ les salles d’exposition qui se développent sur 11 000 m² de part et d’autre d’une galerie sur deux niveaux sous éclairage zénithal, avec l’administration dans les combles et une cafétéria au sommet. Le socle sur lequel reposent ces deux parties abrite deux audito- riums, des salles d’accueil et de médiation, les réserves du musée et des locaux techniques sur près de 9 000 m². Enfin, le jardin public égale- ment dessiné par l’agence autrichienne organise les abords en fonction du bâtiment sur les 2,5 hectares de la pointe. 40

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=