info-steel-44

Roestvrijstalen schaal of wolk Na de transparantie van de kristallen hal volgt de ondoorgrondelijkheid van het museum dat in zijn diepe binnenste de tentoonstellingszalen bevat die ontworpen zijn als moduleerbare, scenografische ‘zwarte dozen’. Ze zijn samenge- voegd in een mantel die even onbestemd als vol beweging lijkt te zijn als een cumulonimbus die het gebouw met de samenvloeiing van de twee rivieren laat versmelten. De bekleding van deze opgehangen massa met talrijke facetten weer- kaatst een wisselend licht, al naargelang van de wolkenhemel. De keuze voor roestvast staal heeft het mogelijk gemaakt om het gewenste ‘wolk-ef- fect’ te realiseren. Het gesatineerde en homogene uitzicht van het oppervlak werd verkregen door uiterst fijn stralen met kleine kogeltjes van Uginox Mat-plaat in de kwaliteit 316L. Deze afwerking draagt bij aan het versmelten van de massa van het museum met het water van het rivierland- schap. Uitgesneden uit 3 mm dikke platen (voor een onberispelijk gedrag), dekken de ca. 17.000 platen met 37 verschillende formaten, de mantel van 20.000 m 2 , met inbegrip van de onderkant van het gebouw en de insprongen in de hal en de gaanderijen, in totaal goed voor 600 ton staal. Samen met de vorm verleent deze bekleding aan het gebouw een speels aspect, dat nu eens duide- lijk zichtbaar is onder zijn schild, en dan weer oplost in het licht, tegelijk mastodont en wolk. Carapace d’inox ou nuage A la transparence du hall cristallin succède l’opacité du musée qui renferme en son sein les salles d’exposition conçues comme autant de ‘boîtes noires’ scénographiques et modulables. Leur agrégation s’effectue sous une enveloppe qui se veut aussi indéterminée et mouvementée qu’un cumulonimbus afin de fondre le bâti- ment dans le site de la confluence. L’habillage de cette masse en suspension aux multiples facettes se devait d’être lumineuse et chan- geante selon les humeurs du ciel. Le choix d’un acier inoxydable a permis de réaliser le ‘nuage’ désiré. Son aspect de surface satiné et homogène a été obtenu par microbillage à partir d’une tôle Uginox Mat de nuance 316L. Cette finition contribue à dissoudre la masse du musée dans l’atmosphère aquatique du site fluvial. Découpées dans des tôles de 3 mm d’épaisseur pour une tenue irréprochable, quelque 17.000 plaques différentes, apparen- tées sous 37 formats, couvrent les 20.000 m 2 du développé de l’enveloppe, y compris la sous-face du bâtiment et les retours à l’inté- rieur du hall et des circulations, pour un total d’environ 600 tonnes. Ce parement associé à la forme définie confère un aspect furtif au bâti- ment tantôt affirmé sous sa carapace, tantôt dilué dans la lumière, à la fois mastodonte et nuage. ADAPTATION GARDE-COPRS MISEA JOURGO SELONDETAIL 10/ 5105 Coupe générale B-B 43

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=