info-steel-45

De keuze voor een volledig stalen brug werd ingege- ven door de talrijke eisen waaraan diende te worden voldaan: de hoogte van het brugdek moest praktisch dezelfde zijn als die van het oude, dit om de vrije doorstroming van de Alzette op deze plaats te behou- den. Verder moest de lengte van de overspanning verdrievoudigd worden om de rivier in staat te stellen haar oorspronkelijke loop terug te vinden zonder door de oude brugpijlers gehinderd te worden. Ook mocht het afsluiten van de weg slechts heel tijdelijk buiten werkdagen gebeuren, dienden lawaaierige werken op de site beperkt te worden en waren langdurige montage-installaties in de bedding van de Alzette, uit den boze. Enkel de optie van het materiaal - staal - en de keuze voor het statisch principe - een groot orthot- roop wegdek - stelde de ingenieurs en architecten in staat in deze historische context een kunstwerk van dergelijke omvang te realiseren. Het brugdek bestaat uit een orthogonaal raster van stalen balken. Het omvat een beplating in staal verstevigd met gesloten trapeziumribben, dwarsbal- ken in samengestelde plaatprofielen die eveneens de trottoirs en de hoofdliggers in samengestelde plaatprofielen dragen. Het orthotroop wegdek bestaat uit 14 hoofdliggers die in een waaier van 1,73 tot 2,39 m werden geschikt en 9 dwarsliggers met een regelmatige tussenafstand van 4,21 m. De dwarsligger op het landhoofd wordt om de twee Le choix d’un pont complètement métallique a été dicté par les nombreuses contraintes à surmonter : la hauteur du tablier devait rester pratiquement la même que l’ancienne afin de maintenir la section libre d’écoulement de l’Alzette à cet endroit, la longueur de la travée devait tripler pour permettre au fleuve de retrouver son parcours original sans être dérangé par les anciennes piles du pont, le barrage de la route n’était possible que ponctuel- lement en dehors des jours de travail, les travaux bruyants sur site devaient être limités et l’empla- cement d’appuis provisoires dans le lit de l’Alzette pour de longues périodes était interdit. Seul le choix du matériel - l’acier - et le choix du principe statique - une grande dalle orthotrope - permettait aux ingénieurs et aux architectes de réaliser un ouvrage d’une telle envergure dans ce contexte historique. Constructivement, le tablier est constitué d’un quadrillage orthogonal de poutres métalliques. Il comporte un platelage en acier renforcé par des augets trapézoïdaux en acier, des poutres transversales en PRS (profilés reconstitués soudés) supportant également les trottoirs et des poutres maîtresses en PRS. La dalle orthotrope se compose de 14 poutres maîtresses disposées à éventail de 1,73 m à 2,39 m et de 9 poutres transversales disposées à intervalles réguliers tous les 4,21 m. 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=