info-steel-45

Dubbele verankering en variabele krommen Door zijn ligging langs de ringweg profiteert de D2-toren enerzijds van een bevoorrechte plek die hem een grote zichtbaarheid verleent bij het oprijden van de ring, maar anderzijds moest hij ook voldoen aan stedenbouwkundige verplichtingen. Doordat de toren zich over twee niveaus tussen de vloerplaat en de ringweg uitstrekt, moet hij zowel het hoogtever- schil overbruggen als de continuïteit herstellen om het isolement van de zakenwijk te doorbreken en aan te sluiten op het grondniveau van de gemeen- te Courbevoie die deel uitmaakt van de wijk. De D2-toren heeft dus één voet aan de grond op de ringweg en een tweede op een kunstmatige plaat. De toegangsweg voor het autoverkeer die errond loopt, bakent een cirkelvormige voorplein en is afgeschermd met een met spiegelinox beklede wand. De korte loopbrug naar de vloerplaat erboven biedt een tweede toegang via het bovenste deel van de hall met dubbele hoogte. De aanwezig- heid van deze twee referentieniveaus leidde tot de noodzaak om een systeem op te zetten van boven elkaar geplaatste liften om binnen in de kern plaats te winnen (Twin-systeem van ThyssenKrupp). Deze ontdubbelde samenhang met de grond vormt het basiselement van de toren. Double ancrage et courbes variables Tangentée par le boulevard circulaire, la tour D2 jouit d’une situation privilégiée qui lui confère une grande visibilité dans la montée de la boucle et lui crée des obligations imposées par l’établissement public d’aménagement. A cheval sur deux niveaux entre la dalle et le boulevard, il lui incombe de gérer le dénivelé et de rétablir des continuités pour rompre l’isolement du quartier d’affaires et raccorder le territoire de Courbevoie, commune constitutive du site. La tour D2 a donc un pied au sol sur le boulevard et le second sur la dalle artificielle. La desserte automobile qui en fait le tour à la base décrit un parvis circulaire qui s’enroule ensuite autour de la trémie du parking capotée d’inox poli miroir par l’aménageur. La courte passerelle qui rattrape la dalle au-dessus offre un second accès à la tour en partie haute du hall établi sur les deux niveaux. L’existence de ces deux niveaux de référence a suscité la mise au point d’un système d’ascenseurs superposés qui a permis de gagner de la place au sein du noyau (system Twin ThyssenKrupp). Ce rapport au sol dédoublé est l’élément fondateur de la tour. 66

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=