info-steel-46

journée construction acier 2015 François Bausch, minister voor duurzame ontwik- keling en infrastructuur voor het G.H. Luxemburg. Niettegenstaande de diversiteit van de aangeboor- de onderwerpen, kwamen op deze succesvolle dag toch verscheidene interessante parallellen naar voren. Vooral de passie voor dit edele materiaal viel op bij alle sprekers. Om het met de woorden te zeggen van architect Thomas Weckerle : “We werken graag met staal om zijn ambiguïteit, enerzijds vanwege zijn brutalistisch aspect en anderzijds vanwege de mogelijkheid om het om te vormen tot ‘schoonheid’, zonder het te moeten bedekken” Vervolgens werden de vele troeven van de staal- bouw in de verf gezet op een zeer concrete wijze. Met staal bouwen levert tijdswinst op en is econo- misch interessant. De duurtijd van de werf kan aanzienlijk ingekort wordt in vergelijking met een massieve constructie. Meerdere van de voorgestel- de projecten hadden te doen met een bouwsite met aanzienlijke beperkingen. De prefabricatie van stalen elementen blijkt meermaals de enige oplos- sing op het project tot een goed eind te brengen. Meer nog, de ranke en slanke staalelementen laten toe, niet enkel aan de architect om zijn creatieviteit de vrije loop te laten, maar ook om bv de dikte van vloeren aanzienlijk te beperken. Vele centimeters uitsparen op elke verdieping heeft onmiddelijk een grote weerslag op de hoogte van het gebouw en dus ook op de prijs van de gevelelementen. Een andere interessant punt is de modulariteit de mogelijk is met staalbouw. Bij het parkeer- gebouw ENOVOS, kon omwille van een hoog- spanningslijn boven het terrein voorlopig slechts drie verdiepingen worden opgetrokken. Eens de hoogspanningslijn ontmanteld, kunnen twee bijkomende verdiepingen worden toegevoegd. Of nog, de tijdelijk brug die de vallei van de Pétrusse in Luxemburg-stad overbrugt. Een duurzaam maar tijdelijk bouwwerk. Staal liet hier toe om de hinder voor de buurtbewoners (korte bouwtijd) en voor de omgeving (de bodem van de vallei werd niet aangetast) te beperken. Het besluit van deze Staalbouwdag is duidelijk: alle voorwaarden zijn voldaan om architect, ingenieur en inversteerder toe te laten om staal als duurzaam materiaal voor te stellen en te gebruiken. En point d’orgue de la journée, la remise des prix du Concours Construction Acier, rehaussée par la présence de François Bausch, ministre du Développement durable et des Infrastructures. On retiendra de cette journée réussie à tous points de vue certaines similitudes intéressantes au travers de la diversité des sujets abordés. Avant tout, la passion pour ce matériau noble qui était visible chez tous les intervenants. Pour reprendre les propos de l’architecte Thomas Weckerle : « Nous aimons l’acier pour l’ambiguïté entre son aspect brutaliste et la possibilité de le transformer en beauté, sans le cacher. » Ensuite, les nombreux atouts de la construction en acier ont pu être mis en évidence de façon très concrète. Car construire en acier fait gagner du temps et de l’argent. La durée du chantier s’en trouve significativement raccourcie par rapport à une construction tout en béton. Plusieurs projets présentés avaient à faire face à un site aux multi- ples contraintes. La préfabrication des éléments métalliques s’avère parfois la seule solution réaliste pour mener à bien le projet. Mieux encore, la finesse des éléments métalliques permet non seulement à l’architecte de donner libre cours à sa créativité, mais aussi de faire des économies subs- tantielles en limitant l’épaisseur des planchers. Les centimètres ainsi gagnés à chaque étage se réper- cutent directement sur la hauteur du bâtiment, et donc sur le coût des éléments de façade. Autre cas de figure intéressant, illustrant la modularité que permet d’obtenir la construction en acier : le bâtiment de parking d’ENOVOS, dont une partie a dû provisoirement être limitée en hauteur en raison d’une ligne à haute tension qui avait repris du service ! Une fois démantelée, deux niveaux supplémentaires pourront être ajoutés au parking. Ou encore, ce pont provisoire surplom- bant la vallée de la Pétrusse, construction durable alors qu’elle n’est pas faite pour durer. L’acier a ici permis de minimiser les nuisances pour les rive- rains (délai très court) et pour l’environnement (le fonds de vallée n’a pas été impacté). La conclusion de cette journée est claire : toutes les conditions sont réunies pour encourager les architectes, ingénieurs et investisseurs à promou- voir ce matériau durable. 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=