info-steel-46

Laureaat: TRAVAILLER (WERKEN) Tour D2 — La Défense Anthony Béchu / Tom Sheehan De kleine omvang van het perceel vormde een rand- voorwaarde die verplichtte tot het bedenken van een erg compact gebouw. Met de bedoeling om een erg flexibel geheel op te richten, werd gebruik gemaakt van een stalen exoskelet, als een heel zuiver struc- tureel paradigma om het aantal kolommen binnen te beperken en aan nuttige oppervlakte te winnen. De ovale vorm met een hoogte van 180 m van de toren D2 wordt zo het eerste ‘Immeuble de Grande Hauteur’ (I.G.H. - wolkenkrabber) met stalen exostruc- tuur in La Défense. Onderaan is het torengebouw erg transparant met talrijke mogelijke invullingen voor de gebruiker(s). Laureaat: VOYAGER (REIZEN) La gare de Montpellier Saint-Roch Arep De volledig aanpassing van het station omvat onder meer het oprichten van een nieuw gebouw met een grote middenbeuk voor het reizigers- verkeer, met opzij ruimten voor groendaken, waar diensten en winkels in zijn ondergebracht. 62 stalen spitsbogen vormen het hoofdvolume, volledig bestemd voor de passerende reizigers. De middenbeuk is 13,8 m breed en 195 m lang. Het fijne en lichte geraamte is bedekt met modules van ETFE, een lichtdoorlatend opblaasbaar materiaal, dat het licht dempt en het zonlicht en de warmteverliezen regelt naargelang van de seizoenen. Lauréat: TRAVAILLER Tour D2 — La Défense Anthony Béchu / Tom Sheehan La petite taille de la parcelle a constitué une contrainte de départ qui a conduit à imaginer un édifice très compact. Avec la volonté de faire un bâtiment très flexible, le recours à un exo-squelette en acier, paradigme structurel très pur, a permis de limiter le nombre de poteaux à l’intérieur et gagner en surfaces utiles. De forme ovoïde et culminant à 180 m, la tour D2 est ainsi le premier IGH à exo-struc- ture en acier à La Défense. Elle offre par ailleurs l’avantage d’une grande transparence au pied de la tour et des possibilités d’aména- gement multiples pour le/les utilisateurs. Lauréat : VOYAGER La gare de Montpellier Saint-Roch Arep La refonte complète de la gare comprend la création d’un nouveau bâtiment essentielle- ment équipé d’une grande nef de circulation distribuant latéralement des espaces aux toitures végétalisées, accueillant services et commerces. 62 arcs métalliques en ogive composent le volume principal, entièrement dédié aux voyageurs en transit, large de 13,8 m et long de 195 m. Toute en finesse et légèreté, la charpente est recouverte de modules en ETFE, un matériau translucide gonflable tami- sant la lumière et régulant selon les saisons le rayonnement solaire et les pertes de chaleur. foto’s_photos: Mathias Ducros / Opictures 15 foto_photo: Mathieu Lee Vigneau

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=