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Rationeel gebruik van klinknagels en bouten Het doel was om aan de hand van proeven de nodige karakteristieken te herdefiniëren voor het gebruik van bouten en koud aangebrachte klinkna- gels, destijds een vaak gebruikte werkwijze, waarbij geen rekening werd gehouden met de invloed van de wrijving. De definitie van een voldoende druk zodat de steel tijdens het koud klinken het gat helemaal opvult voordat de kop wordt gevormd, maakte het mogelijk de toegestane waarde van de elasticiteitsgrens met 70% en die van de breuk- grens met 20% te verhogen. Ook de combinatie van klinknagels en bouten werd onderzocht. Overeind zetten van door een bombardement vernielde bruggen Door de vernielde brugbogen over de Rhône in hun geheel overeind te zetten met behulp van de destijds voorhanden zijnde middelen, kon de brug na enkele maanden weer in gebruik worden genomen. Voor de Galliéni-brug, met een boog van 63 meter lang en een gewicht van 800 ton, waren 5 maanden en 55 ton staal nodig om het kunstwerk op te richten. Daarvoor moesten steunpunten worden gecreëerd, bestaande uit palen die aan weerskanten in de grond werden geslagen dwars door het brugdek en met een hijsbalk erbovenop. Daarbij moest uiterst nauw- keurig te werk worden gegaan, want de boog was niet alleen gezonken maar ook gedraaid. De beves- tigingssystemen moesten ervoor zorgen dat zowel rotaties als translaties mogelijk waren. Het heffen en draaien gebeurde door een gelijktijdige bediening, met verschillende snelheden van de lieren, afhankelijk van de positie van het desbetreffende steunpunt. Met behulp van bokken op de brugpijlers, 4 handlieren per steunpunt en 16 vijzels konden de krachten van 56 man perfect op elkaar worden afgestemd. Metalen Prouvé-huis Het systeem-Prouvé wordt gekenmerkt door een stalen platform dat zwevend op 6 kubussen rust. Portieken in omgekeerde V, bevestigd op een ligger van het platform, ondersteunen de nokbalk? Hierop worden grote stalen bakken gelegd om het dak te vormen. Het geheel bestaat uit met de pers gebogen en elektrisch gelaste plaatstalen elementen. Het systeem is moduleerbaar per 3 of 4 m. Emploi rationnel des rivets et boulons Le but était de redéfinir par des essais, les carac- téristiques requises pour l’emploi de boulons et de rivets posés à froid, souvent utilisés à l’époque, et pour lesquels l’influence de la friction n’était pas prise en compte. La définition d’une pression suffisante pour que, lors du rivetage à froid, la tige remplisse complètement le trou, avant la forma- tion de la tête, a permis de définir une augmen- tation de 70% de la valeur admise de la limite élastique et de 20% de celle de rupture. La combi- naison rivets/boulons a été également étudiée. Méthode de relèvement de ponts détruits, lors d’un bombardement Une méthode de relèvement intégral d’arches de ponts, détruits sur le Rhône, a permis la remise en état de l’ouvrage en quelques mois, avec les moyens disponibles, à l’époque. Pour le pont Galiéni, dont l’arche de 63 m a un poids de 800 tonnes, il a fallu 5 mois et 55 tonnes d’acier, pour remettre l’ouvrage en place. Il s’est agi de créer des points d’appuis, composés de pieux battus de part et d’autre, au travers du tablier et surmontés de la poutre de relevage. Une grande précision était nécessaire car l’arche n’avait pas seulement coulé mais aussi, pivoté. Les systèmes d’accrochage devaient permettre la rotation et les translations. La manœuvre, réalisée par treuils, devait s’opérer simultanément et à des vitesses différentes selon la position de l’appui concerné. A l’aide de chèvres posées sur les piles, de 4 treuils à main par appui et de 16 vérins, il a fallu coordonner parfaitement les efforts de 56 hommes en tenant compte, en plus, de la force du courant et des crues du Rhône. Maison métallique Prouvé Le système Prouvé se caractérise par une plateforme métallique reposant, en cantilever, sur 6 dés de fondations. Des portiques en V renversé, fixés sur une poutre transversale de la plateforme, supportent la poutre faitière, dont les extrémités, en porte-à-faux soutiennent des profilés légers. Sur cette faitière, sont posés les grands bacs métalliques constituant la toiture. L’ensemble se compose d’éléments en tôles pliées à la presse et soudés à l’arc électrique. Le système est modulable, par mailles de 3 ou 4 m. 13
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