info-steel-47

Haalbaarheidsstudie Voor de realisatie van het project werd reeds in 2007 een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Deze moest een duidelijk beeld schetsen van het aantal mogelijke gebruikers, van de meest geschikte formule en het hieraan gekoppeld kostenplaatje. Niet alleen fietsers, maar ook voetgangers en toeristen zouden op spitsuren massaal gebruik maken van het nieuwe transportmiddel. Heel wat technischer was de keuze van het verticaal mechanisch systeem. Roltrap, kabelspoor, kabel- baan en lift kwamen in aanmerking. Rekening houdend met de technische eigenschappen en de functionele specificiteit van deze vier verticale transportmiddelen bleek al snel dat een roltrap en een kabelspoor ongeschikt waren voor de site van Pfaffenthal. Dit omwille van de moeilijkheden in verband met het onregelmatig profiel van de bergflanken en de overbrugging van bestaande wegen. Daarbij kwamen ook hoge installatie- en onderhoudskosten. Verder rees de vraag naar de integratie van dergelijke infrastructuur in een site die door de Unesco geklasseerd was. Omdat een kabelbaan en een lift van nature meer los staan van de grond werden deze twee weerhouden voor een grondiger inplantingsstudie. Uiteindelijk Étude de faisabilité Une étude de faisabilité de ce projet avait déjà eu lieu en 2007. Elle devait donner une vision claire du nombre d’utilisateurs potentiels, de la formule la plus adaptée et du coût d’une telle réalisation. Non seulement les cyclistes, mais aussi les piétons et les touristes utili- seraient en nombre ce nouveau moyen de transport. Le choix d’un système mécanique vertical relevait davantage de la technique. On pouvait envisager un escalier mécanique, un funiculaire, un téléphérique ou un ascenseur. Compte tenu des caractéristiques techniques et de la spécificité fonctionnelle de ces quatre moyens de transport verticaux, l’escalier mécanique et le funiculaire se sont rapidement avérés inadaptés pour le site du Pfaffenthal, en raison des difficultés liées au profil irrégulier de la colline et au franchissement des routes existantes. À cela s’ajoutaient les frais d’ins- tallation et d’entretien élevés. Par ailleurs, il était nécessaire d’intégrer cette infrastructure dans un site classé par l’Unesco. Du fait qu’un téléphérique et un ascenseur sont par nature davantage détachés du sol, ces deux solutions ont fait l’objet d’une étude d’implantation 40

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