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80 jaar geleden _il y a 80 ans L’Ossature Métallique - 1937 Architectenwedstrijd van het Staalinfocentrum voor de Noord- Zuidverbinding in Brussel Principe: uitgaande van de maximale nuttige belastingen op de zuilen van de Noord-Zuidtunnel, moest de maximumhoogte bepaald worden van een gebouw met metalen structuur met en met behulp van lichte elementen. Om fouten te vermijden, werden in de betonnen plaat die de tunnel afdekt platen ingebetonneerd, ter plaatse van de zuilen, met de aanduiding van de toege- stane belastingen. Gezien de geringe hoogte die beschikbaar was onder het onderste niveau van het gebouw, bestond de oplossing uit 4 verdeel- liggers in vakwerk, loodrecht op de gevels en geplaatst op 4 steunen, en 8 dwarsliggers in de assen van de toekomstige zuilen. De zuilen van de 12 verdiepingen boven het gelijkvloers bestaan uit elementen van 2 niveaus hoog. De vloerliggers die symmetrisch aangebracht zijn ten opzichte van de balken, zijn ingeklemd en gewoon op de rand- balken geplaatst. De hele structuur is gelast, met gebruik van steunribben. De horizontale stabiliteit wordt verzekerd door de betonnen vloeren en op elk niveau zijn de muren en ramen aan de struc- tuur opgehangen. Nieuwe vormen van gewalste profielen met het oog op lasbaarheid Naarmate lassen het klinkwerk steeds meer verdrong, nam het belang toe van de vervanging van hoekstaal (nodig voor de fabricage van zuilen via klinken) door andere profieltypes die beter aangepast waren aan het lassen. Platen en platstaal werden steeds meer en in grotere diktes gebruikt. Ook het aanbod aan T- en U-profielen nam sterk toe. In Duitsland en in Zweden komt platstaal met uitstulpingen op de markt, om haaks aangebrachte platen gemakkelijk te kunnen lassen. Platstaal volgens het Duitse systeem had bovendien een gleuf om er de plaat in te kunnen schuiven. De bruggen stroomafwaarts van het eiland Monsin Het gaat om 2 bruggen van het type Vierendeel in elkaars verlengde, over het Albertkanaal en de L’Ossature Métallique - 1937 Concours pour architectes du Centre Information Acier pour la jonction Nord-Midi à Bruxelles Principe : sur base des charges utiles pouvant être transmises sur les colonnes du tunnel Nord-Midi, il fallait définir la hauteur maximum possible d’un immeuble à structures métalliques, en utilisant des éléments légers. Afin d’éviter des erreurs, des plaques ont été scellées sur la dalle en béton couvrant le tunnel, à l’endroit des colonnes, avec indication des charges permises. Au vu du peu de hauteur disponible sous le niveau inférieur de l’immeuble, la solu- tion a consisté en 4 poutres de répartition, en treillis, perpendiculaires aux façades et posées sur 4 appuis et de 8 poutres transversales, aux axes des futures colonnes. Les colonnes des 12 étages, au dessus du rez-de-chaussée, sont constituées d’éléments s’élevant sur 2 niveaux. Les solives, symétriques, par rapport aux poutres, sont encastrées et simplement posées sur les poutres de rive. L’ensemble de la structure est soudée, avec emploi de tasseaux, la stabilité horizontale est assurée par les planchers en béton et les murs et châssis sont suspendus à la structure, à chaque niveau. Formes nouvelles des profilés laminés pour la soudure La soudure, à l’époque, prenant l’ascendant sur le rivetage, il s’est avéré important de remplacer les cornières requises pour la fabrication de colonnes par rivetage, par d’autres types de profilés plus adaptés à la soudure. Les tôles et les plats sont ainsi, appelés à se développer en quantité et en épaisseur, ainsi que les profilés en T ou U. En Allemagne et en Suède, on voit apparaitre les plats à bosse, destinés à faciliter la soudure de tôles perpendiculaires. Le système allemand prévoyait une fente d’introduction de la tôle. Les ponts en aval de l’île Monsin Il s’agit de 2 ponts du type Vierendeel montés dans le prolongement l’un de l’autre, sur le canal Albert et le chenal de l’écluse. L’esthétique Tekst_Texte : José Jongen (Infosteel) L’Ossature Métallique was vanaf 1932 het maandblad van het Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). In 1955 wijzigde de titel van het tijdschrift in ‘acier • stahl • steel’. Dit tijdschrift is de facto de voorganger van het huidige ‘info-steel’. _L’Ossature Métallique était depuis 1932, la publication du Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). En 1955, le nom de la revue change en ‘acier • stahl • steel’. Cette revue est de fait le prédécesseur de l’actuelle ‘info-steel’. Premier prix : 20.000 francs - Projet des architectes Adrien et Yvan Blomme 4

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