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Uitzonderlijke schaal De brug heeft een relatief eenvoudige opbouw. Ze bestaat uit kokervormige hoofdliggers (vijf- zijdig) en bogen (vierzijdig), met diagonale hangers (diameter 610 mm, wanddikte 55 mm) en compacte dwarsdragers die het betonnen brugdek op regelmatige afstanden ondersteunen (I-liggers van 1,6 m hoog). In de boog, die sterk onder druk staat, zijn plooiverstijvingen verwerkt. Behoudens de complexe booggeboorten bevat de constructie weinig speciale elementen. “Het constructieve ontwerp van de brug is misschien niet uitzonderlijk, maar de schaal van het project des te meer”, benadrukt Ben Cools. “34 boog- delen, 28 hoofdliggerdelen, vier booggeboorten, 24 hangers, 130 dwarsdragers: alles opgeteld goed voor 7500 ton staal, dat gemetalliseerd en bekleed is met een drielaags verfsysteem. Het is een hele klus om dat allemaal tijdig te produce- ren en te leveren. Het is dan ook noodzakelijk dat alle details kloppen en dat iedereen goed samenwerkt. Wat bij een kleinere schaal slechts getallen na de komma zijn, zijn in een grootscha- lig project op verschillende vlakken belangrijke aandachtspunten (ontwerp, planning, fabricage, Echelle hors norme Le pont est de construction relativement simple. Il est fait de poutres principales tubu- laires (section pentagonale) et d’arcs (section rectangulaire), avec des suspentes diagonales (diamètre 610 mm, épaisseur 55 mm) et des traverses compactes qui soutiennent le tablier en béton à intervalles réguliers (poutres en I de 1,6 m de haut). Des raidisseurs sont intégrés dans l’arc, qui subit d’importants efforts. En dehors des naissances d’arc complexes, l’ou- vrage comporte peu d’éléments spéciaux. « Le concept constructif du pont n’est peut-être pas extraordinaire, c’est l’échelle du projet qui l’est », insiste Ben Cools. « 34 segments d’arc, 28 éléments de poutre-maîtresse, quatre naissances, 24 suspentes, 130 traverses : en tout 7500 tonnes d’acier, qui a été métallisé et recouvert de trois couches de peinture. C’est un fameux défi de produire tout cela et de le livrer à temps. Il faut aussi que tous les détails soient au point et que tout le monde collabore parfaitement. Ce qui est négligeable pour des projets de plus petite échelle, devient dans un tel projet d’envergure un casse-tête dans 72

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