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transport, samenbouw op de bouwplaats en het plaatsen van de brug). Naast S355-staal zit er vooral S460-staal verwerkt in de constructie, zodat het eigengewicht van de constructie kon worden beperkt. Hierdoor is de belasting op het bruggeheel minder groot.” Slanke vormgeving Ondanks haar overweldigende omvang is de nieuwe spoorbrug uitermate slank en met rela- tief compacte doorsnedes uitgevoerd. “Dit om de hoofdligger en de boog transporteerbaar te houden”, legt Ben Cools uit. “Om op de bouw- plaats te geraken, was transport over de weg onvermijdelijk, wat het vervoer van de grote elementen fors bemoeilijkte. Als je het bekijkt door een ingenieursbril – los van de transporteer- baarheid – zou je een grotere doorsnede verkiezen omdat dat efficiënter werkt en minder materiaal vergt. Alleen zou dat in dit geval betekend hebben dat de doorsnede in de langsrichting nog eens aan elkaar moest worden gelast op de werf. Dat zou het voordeel van die grotere doorsnede dus différents domaines (conception, planning, fabrication, transport, montage sur le chantier et installation du pont). Outre de l’acier S355, l’ouvrage fait également appel à de l’acier S460, afin de limiter son poids. La charge sur le pont s’en trouve diminuée.” Silhouette élancée Malgré sa taille impressionnante, le nouveau pont ferroviaire, réalisé avec des profils relativement compacts, présente une allure élancée. « Il fallait que la poutre-maîtresse et l’arche restent transportables », explique Ben Cools. « Pour arriver jusqu’au chantier, le transport par la route était inévitable, ce qui a fortement compliqué l’acheminement des grands éléments. Vu avec les yeux de l’ingé- nieur – en faisant abstraction de la facilité de transport – une section plus importante aurait été préférable car elle aurait fait économiser de l’acier. Cela aurait cependant signifié un soudage longitudinal des profils sur le chantier. Ce qui aurait annihilé l’avantage de travailler 73
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