info-steel-51

boven- en ondergrondse metrolijnen, de spoorweg en het ringviaduct. Vormelijk gezien is het volume opgebouwd uit twee immense ‘balken-op-hoogte’, omhuld door een metalen gevelbekleding die de industriële context in de onmiddellijke omgeving spontaan in herinnering brengt. De balken strekken zich via een 25 m lange uitkraging uit tot aan de uiteindes van het aanpalende perceel. Evolutief Op het moment van de ontwerpwedstrijd was de architect op de hoogte van de prijs die Charleroi had betaald voor de aankoop van het terrein en het feit dat het de grondprijs wilde reactive- ren via een mogelijke toekomstige uitbreiding. Verschillende hypotheses passeerden de revue, waaronder de realisatie van een parking op de eerste verdieping, die ook daadwerkelijk bestu- deerd en uitgetekend werd. Dit evolutief vermo- gen gaat gepaard met een overdimensionering van de gebouwstructuur: de kolommen, de bovenrand en de funderingen zijn groter opgevat dan initieel vereist om in de toekomst een aanvullende struc- tuur en belasting te kunnen opvangen. souterrain), du chemin de fer et du ring aérien. Il se compose formellement de deux immenses « poutres aériennes », revêtues d’un bardage métallique rappelant le contexte industriel des environs immédiats du site du projet, qui s’étendent de manière volontaire jusqu’aux extrémités de l’ilot adjacent via un porte-à-faux de 25 m. Évolutivité Au moment du concours, l’architecte a eu connaissance du prix d’achat payé par Charleroi pour le terrain et a souhaité réac- tiver le prix du foncier grâce à une possible extension future. Plusieurs hypothèses ont été imaginées, dont celle d’un parking au premier étage, qui a été étudiée et dessinée. Cette évolutivité va de pair avec un surdimensionnement de la struc- ture du bâtiment : colonnes, membrure supé- rieure et fondations ont été surdimensionnées de façon à pouvoir accueillir un éventuel supplément de structure et de charge. 76

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=