info-steel-52
18 80 jaar geleden _il y a 80 ans L’Ossature Métallique - 1938 Standaardfunderingsputten met metalen voeringen Het gaat hier om een eerste omvangrijk gebruik van een systeem met ingebetonneerde metalen palen, en ingeheid met behulp van een verlo- ren metalen boorbuis. Een stalen buis met een diameter van 61 cm wordt in de grond geslagen, eerst door een weggraven opening, vervolgens door het doorboren van de rotsen. De buis wordt gevuld met cementmortel om waterinsijpeling te voorkomen. Een profiel met brede flenzen wordt in de buis neergelaten die daarna gevuld wordt met beton en met een stijve plaat bedekt. Aangezien het ging om rots bestaande uit een tamelijk zachte glimmerlei, werd voor de toege- stane belasting gerekend op 175 ton voor een diepte van 16 m. Invloed van de krimpspanningen in lasnaden op de weerstand van gelaste elementen Deze proeven hebben het enerzijds mogelijk gemaakt om de vervormingen te bepalen die voortvloeien uit de krimp van lasnaden, in de richting evenwijdig met de naden, om de breedte van de beïnvloede zone te bepalen en een antwoord te vinden op 3 wezenlijke vragen. (1) Wat is de invloed van de krimpspanningen op het basismetaal? (2) Leidt de combinatie ervan met de aangebrachte belastingen tot plasticiteit op bepaalde plaatsen? En (3), als de spannin- gen te wijten aan de aangebrachte belastingen binnen de toelaatbare limieten blijven, zullen die welke te wijten zijn aan de krimp van de lasna- den blijven bestaan, maar voldoende beperkt dat ze het basismetaal niet wijzigen? Zowel in het geval van statische als dynamische belastingen, zal de weerstand van het metaal niet gewijzigd worden door de krimp van de lasnaden. De proeven hebben daarentegen aangetoond dat de gelaste constructies wel permanente vervormingen ondergaan, zowel plaatselijk als in hun geheel, door de plastisch gemaakte delen in de massa, waardoor balken op voorhand opgebogen moeten worden. L’Ossature Métallique - 1938 Puits standard avec fourreaux métalliques Première utilisation importante d’un système de pieux métalliques, enrobés de béton et foncés à l’aide d’un fourreau métallique perdu. Un tube en acier de 61 cm de diamètre est foncé dans le sol par havage, puis par trépan au travers du rocher. Le tube est ensuite rempli d’un coulis de ciment, afin d’éviter l’infiltration d’eau. Un profilé à larges ailes est descendu dans le tube qui est ensuite, rempli de béton. Une plaque raidie recouvre l’ensemble. S’agissant d’un rocher composé d’un micaschiste assez tendre, la charge admissible prise en compte était de 175 tonnes pour une profondeur de 16 m. Influence des tensions de retrait des soudures sur la résistance des pièces soudées Ces essais ont permis, d’une part, de déter- miner les déformations résultant du retrait des soudures, dans le sens parallèle à celles- ci, d’autre part, de définir la largeur de la zone affectée et de répondre à 3 questions essentielles. Concernant l’influence des tensions de retrait sur le métal de base, la combinaison de celles-ci avec les surcharges, amènent la plasticité en certains endroits. Cependant, si les tensions dues aux surcharges demeurent dans les limites admissibles, celles dues au retrait des soudures subsisteront mais dans des proportions réduites qui n’altèrent pas le métal de base. Tant dans le cas de charges statiques que dynamiques, la résistance du métal ne sera pas altérée par le retrait des soudures. Par contre, les essais ont montré que même sous l’effet de faibles surcharges, les constructions soudées font l’objet de déformation perma- nentes, tant locales que d’ensemble. Du fait des endroits plastifiés, dans la masse, ce qui nécessite le recours à la contre-flèche pour les poutres.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=